mono
Speltechnisch is het grootste verschil dat je in 6 met districten te maken hebt. Je kan dus niet "zomaar" alle soorten gebouwen in je steden bouwen, terwijl dat in 5 in principe wel kon. Nu kun je, volgens mij drie (of vier?), districtsoorten per stad kiezen, en is je gebouwkeuze voor die stad dus ook beperkt tot dat type gebouw. Dus als je al militaire, economische en culturele gebouwen hebt, kun je niet ook nog eens religieuze en productie- type gebouwen neerplempen.
Maar waarom veel mensen (tot noch toe, althans) 5 leuker vinden dan 6, is omdat 5 met alle uitbreidingen veel completer aanvoelt dan 6. Je hebt een World Congress, handelsroute's, ideologieën, religies, en alles is goed uitgebalanceerd. Ik neem aan dat 6 op den duur ook minstens zo compleet en gebalanceerd aanvoelt, maar zeker met de vanilla game miste je gewoon wat mechanieken die in 5 wel waren ingebouwd, en bijdroegen aan flexibiliteit in je speelstijl.