Ik mag mij altijd graag een tijdje in een bepaalde voedingsleer verdiepen, en dan maak ik een tijd het eten volgens die inzichten. Daar val ik niet van af - dat ik ook zelden mijn doel, maar ik leer wel weer een hele hoop nieuwe dingen. Nieuwe ingrediënten, nieuwe bereidingswijzen, nieuwe inzichten. Ook dat heet een 'dieet' in het Nederlands, en dat maakt dit soort gesprekken vaak zo lastig.
En ik heb een tijd "paleo" gegeten, en daarvoor wel eens Atkins, en per saldo eten we sindsdien naar volle tevredenheid veel minder koolhydraten (brood/pasta/rijst). Dat geeft méér ruimte (calorietechnisch) voor dingen die ik veel lekkerder vind: fruit, zuivel, vlees. Het geeft (volumetechnisch) ook meer ruimte voor groente.
En dat is dan qua voedingswaarde ook al snel een stukken béter "dieet" dan het gebruikelijke Nederlandse dieet ("normaal eten") met veel pasta/rijst/brood, want daar zit gewoon niet zoveel in.
En, ook niet onbelangrijk, als we dan wél brood eten dan is het extraextra lekker. Momenteel eten we tweemaal per week brood.
Maar ik denk dat ik in de ogen van velen hele rare eetgewoontes heb.
Ik sta 4 dagen/week om 5:30 op, kopje espresso, uur fietsen, en dan eet ik ergens tussen 8 en 9 een zak groente/fruit. Dan rond 12u opnieuw groente/fruit, een bakje (200gr) vette kwark met bessen en een bakje olijven.
Om 5 uur een biertje en daarna een bord warme groente met een stuk vlees.
2 dagen/week slapen we uit, tot 7u ofzo. Om 11 a 12 u dan een flinke broodmaaltijd en 's avonds dan nog een stevig soepje oid.
Op zaterdag rommel ik maar wat an (en dat is dan vaak meer eten dan ik nodig heb).