• Filosofie
  • Kritiek op divers geluid in de media

Duke

Precies. Dat gedoe over 'bubbels' en dat dat zo tekenend voor deze tijd zou zijn, verbaast me al vrij lang. Het tegendeel lijkt me waar. De reden dat extreme kampen niet met de rest kunnen praten, is omdat ze absurde standpunten uitdragen. Daar kún je nu eenmaal amper over discussiëren.

Is een verzuilde samenleving dan misschien juist wel prettig? Zou je misschien moeten afzien van al te geforceerd contact met andersdenkenden?

Jan Zit je nu actief te hopen op veel haat, om zo je punt te kunnen bewijzen?

• Jan replied to this.

mono
    Ja, de VPRO heeft een veelvoud aan leden verloren door bijvoorbeeld Phil Bloom die in haar blote tietjes bij Hoepla zat.

Maar het is inderdaad gewoon verzuiling en dat is van alle tijden. Het is een utopie te denken iedereen tolerant tegenover alles zal staan. Men sluit zich aan bij een groep waar hij zich thuisvoelt en ageert tegen de groep waar ze niets mee hebben. Basale oergedragingen.

• Jan replied to this.

Maar terug te komen op de OP. Het gaat volgens mij voornamelijk om de kwaliteit. Ephimenco en Max Pam kunnen hele tegendraadse artikelen schijven maar toch zal je dat meer accepteren dan het mongolentoontje en simpelheid van GeenStijl of De post Online, terwijl ze inhoudelijk soms compleet op dezelfde lijn zitten.

Tem

Volgens mij valt het nogal mee met die groepen. Je kunt bijvoorbeeld de aanhang van CU, D66, PvdA, GroenLinks en nog een aantal partijen prima als een groep zien, waar vroeger bijvoorbeeld katholieken en protestanten elkaar meden als de pest.

Jan Ik denk dat het wel minder is dan tijdens de verzuiling, maar je moet de verschillen mijn inziens ook niet onderschatten. Tussen de typische GroenLinkser, D66’er en PvdA’er zit echt nog wel een flink verschilletje. Hebben alledrie een heel ander wereldje en netwerk.

• Jan replied to this.

Jan De scheiding tussen katholiek en protestants is vervaagd, maar de scheiding tussen laag- en hoogopgeleiden neemt bijv. juist alsmaar toe. Het komt steeds minder voor dat kinderen uit verschillende sociaal-economische klassen samen spelen, of dat mensen uit verschillende klassen trouwen en een gezin stichten.

Eur

Maar verschillen zijn absoluut niet erg, zolang er fatsoenlijk over gesproken kan worden. Binnen die grote middengroep, hoe divers ook, gaat dat doorgaans prima.

• Tem replied to this.

Scheiding tussen laag- en hoogopgeleiden
            Scheiding tussen nationalisten en globalisten
            Scheiding tussen inclusief denkenden en exclusief denkenden
            scheiding tussen etnische groeperingen onderling.

Aardig wat groepjes volgens mij.

Ik denk wel dat er verschillen zijn tussen de bubbels en de zuilen. Zuilen waren volgens mij breder. Binnen de katholieke zuil had je immers rijke en arme mensen. Er zaten goed opgeleide en ongeschoolde mensen. En hoewel het waarschijnlijk overwegend KVP'ers waren, zul je linksere mensen en meer rechtse mensen hebben gehad. Mijn gok is dat er nog maar weinig bubbels zijn waar hoog- en laagopgeleide mensen samenkomen. Bubbels zijn wel minder rigide omdat niet elke bubbel een eigen kerk, voetbalclub, slager, ziekenhuis, krant en omroep heeft. Je kan je niet volledig verstoppen in een bubbel.

Maar goed, wat het ook is. We zitten nu met toch nog steeds veel mensen die wel vrij makkelijk in de 'jouw opinie zou geen podium moeten krijgen'-reflex schieten. Ik ben wel benieuwd hoe redacties van kranten en universiteiten kijken naar #ophef op sociale media en andere oudere media wanneer ze zelf onderwerp zijn van de #ophef. Willen ze het voorkomen in het gevolg? Is het slecht voor hun PR? Wachten ze rustig tot het overwaait? Vinden ze het leuk want negatieve aandacht is ook aandacht? Want dat zou wel aangeven hoeveel invloed boze tweets hebben.

Jan

Maar wordt er onderling überhaupt gesproken? Volgens mij valt dat vies tegen. Men houdt zich voornamelijk op binnen zijn eigen subgroepje binnen die grote middengroep. Is volgens mij wel een vorm van verzuiling die aardig fragiel is. Als het economisch minder gaat zullen die spanningen wel toe gaan nemen.

• Jan replied to this.

Tem

Dat weet ik niet. Als ik in het dagelijks leven om me heen kijk wel. Maar goed, dan zie ik natuurlijk ook maar een heel kleine fractie van het geheel.

Ik denk dat het vooral verschilt per onderwerp. Dat zelfs een PVV'er en een moslim goede kennissen kunnen zijn, maar beide het onderwerp islam maar vermijden, want dat gesprek wordt toch niks.

Linus Maar goed, wat het ook is. We zitten nu met toch nog steeds veel mensen die wel vrij makkelijk in de 'jouw opinie zou geen podium moeten krijgen'-reflex schieten. Ik ben wel benieuwd hoe redacties van kranten en universiteiten kijken naar #ophef op sociale media en andere oudere media wanneer ze zelf onderwerp zijn van de #ophef. Willen ze het voorkomen in het gevolg? Is het slecht voor hun PR? Wachten ze rustig tot het overwaait? Vinden ze het leuk want negatieve aandacht is ook aandacht? Want dat zou wel aangeven hoeveel invloed boze tweets hebben.

Ik vind het maar lastig. Je geeft zelf in de OP aan: ' Waar ligt de grens? Want uiteraard is er ergens een grens'.

Was het voorheen een taboe om je ongenuanceerd en op het racistische af te reageren op bevolkingsgroepen lijkt daar nu een kentering in te zijn gekomen. En volgens mij heeft dat zijn oorsprong toch echt op social media (bijvoorbeeld 4chan) die steeds meer invloed krijgt op de traditionele opinie kanalen.

Tem Vroeger praatten de mensen ook over “moffen” en “pinda’s” enzo. Maar dat was minder zichtbaar, want Ome Joop praatte misschien zo, en dan zei je misschien “zoiets zeg je toch niet waar de kinderen bij zijn”, maar het stond niet in de krant.

Tem

Ik vrees dat er meer oorzaken zijn van de terugkeer van het openlijk racisme in het publieke debat. Het verdwijnen van de middenklasse (en dus financiële zekerheid voor grote groepen mensen) en de veranderende machtsverhoudingen tussen mensen onderling (vrouwen en biculturele mensen krijgen meer macht en vechten tegen de traditionele verhoudingen) spelen vast ook een rol. Grote verhalen over tradities en de superieure cultuur zijn dan aantrekkelijker.

Maar of dat soort nationalistische verhalen ook de grens zijn? Ik vind dat lastig. Als het je enige geluid is als platform dan is het wel gevaarlijk. Maar als er geen haat of ophitsing in de tekst staat, zou ik het toch niet snel willen censureren. Gebruik het commentaar van de redactie om tegenwicht te geven of zet een opiniestuk met een tegenovergestelde mening op de pagina. Als het een columnist is die elke week hetzelfde naar extreem-rechts meurende riedeltje afsteekt, kan je natuurlijk wel eens om de tafel gaan zitten en je afvragen of de samenwerking nog steeds een goed idee is.

Linus Het verdwijnen van de middenklasse

Wat? Tot die bevolkingsgroep behoren verreweg de meeste Nederlanders, die verdwijnt echt niet zomaar.