Ik denk wel dat er verschillen zijn tussen de bubbels en de zuilen. Zuilen waren volgens mij breder. Binnen de katholieke zuil had je immers rijke en arme mensen. Er zaten goed opgeleide en ongeschoolde mensen. En hoewel het waarschijnlijk overwegend KVP'ers waren, zul je linksere mensen en meer rechtse mensen hebben gehad. Mijn gok is dat er nog maar weinig bubbels zijn waar hoog- en laagopgeleide mensen samenkomen. Bubbels zijn wel minder rigide omdat niet elke bubbel een eigen kerk, voetbalclub, slager, ziekenhuis, krant en omroep heeft. Je kan je niet volledig verstoppen in een bubbel.
Maar goed, wat het ook is. We zitten nu met toch nog steeds veel mensen die wel vrij makkelijk in de 'jouw opinie zou geen podium moeten krijgen'-reflex schieten. Ik ben wel benieuwd hoe redacties van kranten en universiteiten kijken naar #ophef op sociale media en andere oudere media wanneer ze zelf onderwerp zijn van de #ophef. Willen ze het voorkomen in het gevolg? Is het slecht voor hun PR? Wachten ze rustig tot het overwaait? Vinden ze het leuk want negatieve aandacht is ook aandacht? Want dat zou wel aangeven hoeveel invloed boze tweets hebben.