remlof Met Android bouwt in de eerste plaats Google een dossier over je op.

remlof Jij denkt dat er voor Xiaomi hele andere procedures gelden dan voor Samsung en/of Apple?

Helsinki Ja. Elk groot Chinees bedrijf heeft nauwe banden met de Chinese overheid. Je kunt niet garanderen dat een bedrijf als Huawei of Xiaomi geen manieren in software of hardware laat om bijvoorbeeld gegevens van gebruikers te achterhalen. En daarnaast verzamelt elke telefoonfabrikant gegevens over de gebruikers, maar wat ze daar mee doen verschilt per bedrijf.

Er zijn heel veel Chinese telefoonmakers die tegenwoordig hele goede telefoons maken maar toch wil ik er echt niet aan. De Chinese overheid oefent zo veel invloed uit op bedrijven en verzamelt zo veel data dat je in mijn ogen niet moet denken dat je veilig bent.

Helsinki Ja, bij Samsung en Apple hebben die bedrijven tenminste de eindcontrole over hun producten. En ik mag toch aannemen dat ze alle Chinese componenten die worden gebruikt in hun producten binnenste buiten keren, al was het alleen maar om imagoschade te voorkomen.

Chinese bedrijven hebben gewoon te doen wat hun dictatoriale overheid van hen verlangt.

tsjok Je kunt net zo goed niet garanderen dat het zuid-Koreaanse Samsung of het Amerikaanse Apple niet even louche bedrijfsvoering er op na houdt. Ik vind de VS een minstens zo gevaarlijke macht als het komt op datawinning en -misbruik, dus kan niet zo veel met dit argument.

Denken dat je veilig bent, waarbij veilig betekent dat er geen data van je wordt opgeslagen of gebruikt, is sowieso lichtelijk debiel, als je een smartphone gebruikt.

Als een telefoon van een bekend merk data naar rare plekken opstuurt, dan zou dat ongetwijfeld IT'ers met een packet sniffer wel zijn opgevallen.

Ossu De servers van Huawei zijn natuurlijk geen rare plek, maar wel eentje waar de Chinese overheid ongetwijfeld onbeperkte toegang tot heeft.

• Ossu replied to this.

remlof

Nevertheless, there's no public evidence as of yet that Huawei or ZTE smartphones or other products will endanger the privacy or digital security of the ordinary U.S. resident.

(..) other Chinese-made phones have been caught sending a suspicious amount of data back to servers in China, if only for commercial reasons.

"We have certainly seen a rash of issues in the last two years that have appeared to be suspicious," Blaich told us, "from the software vendor Adups that is popular on BLU phones (uncovered by Kryptowire), to the social media organized mobile hacking services of the Elliot Alderson (@fs0c131y) persona that continues to find a number of issues in OnePlus phones (and others) regarding egregious data collection in certain geolocations."

It may be that Huawei and ZTE phones do spy on their users, but so far, Western security experts haven't been able to find much evidence.

(..)
            https://www.tomsguide.com/us/huawei-zte-smartphones-national-security,news-26632.html

Helsinki Natuurlijk, als je wil dat er geen gegevens over je verzameld worden, moet je überhaupt geen smartphone kopen. Maar het is ontegenzeggelijk een feit dat de invloed van de Chinese overheid op bedrijven veel groter is dan in bijvoorbeeld Zuid-Korea of Amerika. Apple verzet zich bijvoorbeeld hevig tegen het inbouwen van achterdeurtjes en andere inmenging van de overheid.

En dan nog moet je je afvragen of je net zo lief hebt dat je gegevens bij de Amerikaanse als bij de Chinese overheid komen te liggen, als die dat allebei even erg zouden doen. Voor mij is het antwoord daarop duidelijk, jij vindt de VS net zo gevaarlijk. Dat is natuurlijk een persoonlijke afweging.

Maar ik vind dit soort argumenten wegwuiven met "iedereen doet het en bondgenoten als de VS zijn net zo gevaarlijk" een beetje naïef. Privacy is niet zwart-wit, het maakt wel degelijk uit wie over welke data bezit en wat daarmee kan gebeuren.

Ossu Tsja, ewijs dat de Chinese overheid toegang heeft tot de servers van Huawei gaan ze nooit vinden natuurlijk, daarvoor moet je op z’n minst zelf toegang tot die servers hebben.

• Ossu replied to this.

tsjok Tegen westerse democratische overheden kan je in ieder geval nog procederen. Tegen de Chinese overheid is dat volkomen zinloos.

tsjok Ben benieuwd wat er gebeurt als je zo’n auto met Chinese gps-module dagelijks vlakbij een Chinees consulaat parkeert.

remlof Kom eerst maar eens met een bron die bevestigt dat er überhaupt data naar de servers van Huawei worden gestuurd.

tsjok Maar het is ontegenzeggelijk een feit dat de invloed van de Chinese overheid op bedrijven veel groter is dan in bijvoorbeeld Zuid-Korea of Amerika.

Ik ben daar niet van overtuigd. Onder andere de facebook-schandalen van de afgelopen tijd hebben pijnlijk duidelijk gemaakt dat door onwil of incompetentie de Amerikaanse overheid geen flikker doet aan privacy-handhaving of net-neutraliteit. De huidige overheid zou zelfs maar wat graag meer praktijken van de Chinese overheid willen overnemen, of doet daar zelf een schepje bovenop.

Het is geen simpele kwestie van "ja maar hullie doen het ook", om het maar weg te wuiven. Ik vind het argument gewoon niet heel sterk, als er onderaan "verzonden vanaf mijn iPhone" staat.

Ossu Kom eerst maar eens met een bron die bevestigt dat er überhaupt data naar de servers van Huawei worden gestuurd.

Nou ja, Apple stuurt data naar de servers van Apple en Samsung naar die van Samsung, dus ook Huawei zal dat wel doen.

Helsinki Apple stuurt de data niet door naar de Amerikaanse overheid, veiligheidsdiensten of het leger. Bij Chinese bedrijven weet je dat gewoon niet, maar gezien hun modus operandi is de kans heel groot dat ze dat allemaal wél doen.

De Amerikaanse regering is inderdaad laks wat handhaving betreft, maar heeft zeker geen directe invloed op het beleid en bestuur van techbedrijven en verplicht die niet tot het doorzenden van data.

Ik zie in dat Apple zich hard lijkt te maken voor privacy-handhaving, zo op het oog. Of dat het geval is bij merken als Samsung (of google, of de vele andere spelers), is nog maar de vraag. Het klopt dat Amerikaanse bedrijven niet verplicht zijn om data door te sluizen, maar dat maakt niet dat het niet gebeurt of niet kan gebeuren.

tsjok De Amerikaanse regering is inderdaad laks wat handhaving betreft, maar heeft zeker geen directe invloed op het beleid

Ook hier valt nog wel over verder te sparren, maar is wel erg offtopic verder, dus excuses aan TS.

Ossu Want Apple’s corebusiness is hardware en niet data, unlike Google.