Onlangs werd het tijd voor een nieuwe telefoon. Mij leek het altijd redelijk om voor de middenklasse te gaan. Ik ben nogal merkvast, dus ik bleef bij Samsung. Een nieuwe A dus weer gewoon.
Maar toen keek ik toch ook maar even naar de S8 die vorig jaar uitkwam. Die begon destijds boven de 800 euro en was een maand geleden te krijgen voor minder dan de helft. Ongeveer hetzelfde als wat je betaalt voor een nieuwe uit de A-serie. Ik ben dus maar voor de S8 gegaan.
Mijn tablet (A6) ging ook al een tijdje mee, die van mijn zoon ging stuk en ik dacht dus zelf maar een nieuwe te kopen en mijn oude aan mijn zoon te geven. Ook hier toch maar even bij de S-serie gekeken en jawel: de Tab S3 van anderhalf jaar oud kon ik voor 329 euro krijgen. Anderhalf jaar geleden kostte dat ding nog rond de 700 euro.
En nu zou je denken: ja, techniek gaat snel dus dit soort apparaten verouderen binnen een ruim jaar. Nou, nee. Als je de S8 vergelijkt met de S9 (nu ruim 500 euro, een half jaar geleden nog ruim 800!), dan is er eigenlijk niet zo gek veel verschil. De verschillen tussen de Tab S3 en de S4 (650 euro) zijn ook minimaal.
Wat is hier nou de logica van?