• TV
  • Top 2000

Pff. Een van de kandidaten in de Top 200-quiz roept volle overgave dat het Kronenburg Park (sic) in Arnhem ligt.

Maar @remlof mag het hebben hoor. Met zwervers en al 😛

janneke141 Dat plantsoentje hebben we hier niet nodig met de Veluwe als achtertuin die al in Sonsbeek begint 😋

8 days later

Wat mij al jaren fascineert is de enorm grote voorkeur voor mannelijke artiesten. De hele lijst is inmiddels bekend en het is weer raak. In de top 100 staan slechts 4 dames solo (Dolly Parton, Miss Montreal, Claudia de Breij & Amy Winehouse) en verder nog Abba, Fleetwood Mac en drie duetten (Lady Gaga & Bradley Cooper, Liesbeth & Ramses, Floor Jansen & Henk Poort). De rest zijn mannen solo of groepen/bands die alleen uit mannen bestaan. Ik weet dat dit niet voorbehouden is aan de Top2000, maar het valt toch op hoe extreem groot de verschillen zijn.

Minder dan 300 van de 2000 zijn nummers van (o.a.) vrouwen. En daarvan zijn de twee acts met de meeste nummers ook nog eens gemengde bands (ABBA & Fleetwood Mac).

Linus Dat ligt niet aan de lijst, dat ligt aan het ontbreken van die artiesten op zich. Bands die alleen of overwegend uit vrouwen bestaan zijn er überhaupt al nauwelijks, laat staan met enige mate van succes of bekendheid. En aangezien een groot deel van de top 2000 én andere lijsten toch echt uit rock-achtige bandmuziek bestaat, valt er al een heleboel af.

Hooguit zou je bovenin iets meer Aretha Franklin, Nina Simone of Madonna verwachten, maar ik moet zeggen dat ik ook niet echt zit te wachten op meer Mariah Carey of K3 in de lijst.

janneke141

Wat meer vrouwelijk motown, Dionne Warwick en Nancy Sinatra zou niet misstaan.

Fijn dat Dolly er wel in staat.

De volledige discografie van K3 opnemen in de Top2000 zou die hele lijst wel een stuk interessanter maken.

Het gebrek aan vrouwelijke rockbands zal zeker meespelen, maar je ziet hetzelfde ook bij de solo-artiesten. Piaf staat er 1 keer in, de bekende mannelijke chansonzangers meerdere malen. Neil Young staat er net zo vaak in als Joplin, King, Mitchell, Amos & Simone samen etc. Het is zo mager allemaal.

Dwersdriever Ik heb deze keer nog op Almaz van Randy Crawford gestemd.

Het heeft niet geholpen zie ik, staat er niet in 😞

Linus

Dan kies je maar vier vrouwen in de top 100 en is één ervan Claudia de Breij. Alsof je vier crisismanagers mag aanstellen en één ervan is Hugo de Jonge.

Kan me goed voorstellen dat men na Yoko Ono wat voorzichtig is met vrouwen een microfoon geven.

mono

Ik ging snel door deze zin heen en las 'Kim' niet. Je snapt de verwarring die ontstond.

Luda Kim Deal was wellicht wat minder verwarrend geweest ja. 😛