Vechten voor Zwarte Piet in Den Helder
629d6b18-e4d5-11e8-bec0-c1fedb39a23e.jpg
Felle voorstanders van Zwarte Piet willen geweld niet uit de weg gaan bij het tegenhouden van demonstranten van Kick Out Zwarte Piet bij de intocht in Den Helder op 17 november.
Ruim honderd van deze voorstanders hebben zich inmiddels georganiseerd en maken plannen in een whatsappgroep, waar de redactie van deze krant inzage in heeft gehad. Er wordt in die groep bijvoorbeeld gesuggereerd om voertuigen van tegenstanders in brand te steken en vuurwerk te gooien naar de demonstranten. Ook de Helderse burgemeester Schuiling moet het ontgelden, die deze week in een open brief opriep om de intocht vooral gezellig te houden.
De anonieme organisator die zich ’Warm Onthaal Jutter’ noemt, wil op vragen van deze krant niets zeggen, behalve ’Het is niet meer en niet minder dan een warm onthaal voor de mensen die een lange reis hebben afgelegd om naar ons mooie Den Helder te komen’.
Blokkade
Afgaande op het berichtenverkeer in de appgroep is het hun bedoeling om op zaterdag 17 november de gemeente Den Helder volledig af te grendelen door blokkades op de toegangswegen bij de Kooybrug (N99), en de N9 en Zanddijk aan de zuidkant van Julianadorp.
In de appgroep worden zitplaatsen in auto’s gevraagd en aangeboden voor het vervoer op die dag. Het lijkt voornamelijk te gaan om jongens en jonge mannen die zich er hebben verenigd. Van binnen en buiten Den Helder. Ook zouden leden van de harde kern van Ajax bij de actie betrokken zijn. Activisten van Kick Out Zwarte Piet zijn niet per se onder de indruk, zegt oud-inwoner van Den Helder Keke Baas (32), een van de mensen die willen demonstreren tegen Zwarte Piet.
Baas: ,,Ik heb het idee dat het vooral puberale grootspraak is en vraag me af of als puntje bij paaltje komt, het wel zo spannend wordt. En mochten ze echt geweld willen gebruiken, dan ga ik ervan uit dat wij op politiebegeleiding kunnen rekenen. We hebben recht op demonstratie. Het is ook helemaal niet de bedoeling om een kinderfeest te verpesten. Juist niet. We noemen het zelf ook niet per se een demonstratie tegen Zwarte Piet, maar voor een inclusief sinterklaasfeest. Ik snap dat zoveel mensen van Zwarte Piet houden. Ik ben zelf wit en heb ook Zwarte Piet gespeeld vroeger. Maar ben van gedachten veranderd toen ik naar Amsterdam verhuisde en een meer multiculturele vriendenkring kreeg. Steeds meer mensen zien gelukkig in dat Zwarte Piet een racistische karikatuur is. Dat proces is niet meer te stuiten.’’
Komende week overleggen de tegenstanders van de traditionele Piet over de invulling van hun actie, en of die inderdaad doorgaat. Zondag willen de voorstanders fysiek samenkomen om verdere plannen te maken. Hiervoor worden deelnemers eerst gescreend, omdat zij bang zijn dat bijvoorbeeld de politie of activisten van Kick Out Zwarte Piet zijn geïnfiltreerd in de appgroep. De oproep voor een fysiek treffen is dan ook persoonlijk gestuurd naar deelnemers in de app met de toevoeging ’alleen sturen naar bekenden, geen acab’ (all cops are bastards, een scheldwoord voor politie).
Veel sympathisanten roemen de succesvolle blokkade van de antipietendemonstranten vorig jaar voor de landelijke intocht in Dokkum. Het bericht dat voor die actie taakstraffen worden uitgedeeld wordt kwistig gedeeld, maar lijkt de voorstanders van Zwarte Piet niet op andere gedachten te brengen.
Op de facebookpagina van ’Warm Onthaal Kick Out Zwarte Piet Den Helder’ hebben inmiddels ruim vierhonderd mensen aangegeven deel te willen nemen aan de actie. Nog eens vijftienhonderd zeggen ’geïnteresseerd’ te zijn.
https://www.noordhollands(...)e-piet-in-den-helder