In Amsterdam is zich, nu de Noord-Zuidlijn af is, een nieuw infrastructuurdrama aan het ontvouwen. Het college wil een fiets- en loopbrug over het IJ bouwen. In 2017 is het definitieve besluit genomen om deze brug te gaan bouwen.
een van de ontwerpen voor de nieuwe brug
Dit megalomane project gaat naar verwachting 210 miljoen euro kosten, wat uiteraard achteraf geen realistische schatting van de kosten gaat blijken. Afgezien van de gemeenteraad en het college is ongeveer iedereen tegen die je kunt verzinnen: het Amsterdamse havenbedrijf, de minister van I&M, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland, omwonenden aan beide zijden en verder elk weldenkend ander mens. En met reden: de brug is gevaarlijk voor de scheepvaart, wordt om enorme containerschepen door te kunnen laten zo hoog dat je er nauwelijks tegenop kunt fietsen (zo'n 12 meter), ligt op een erg onhandige plek te ver van het centrum van de stad, vereist verplaatsing van de complete passagiersterminal voor cruiseschepen en is veel te duur.
Maar ik hoor u denken: "Tsjok, is er geen alternatief?" Natuurlijk is dat er. Een tunnel. Deze zou tientallen miljoenen goedkoper zijn en geen van de problemen hierboven hebben. Het is me werkelijk een raadsel waarom er niet voor deze optie wordt gekozen, al is de tegenwerking zo groot dat ik enige hoop heb dat het alsnog een andere koers op kan.
Wellicht is dit een iets te lokaal thema voor hier, maar ik wilde het toch neerpennen en het past ook niet echt ergens in een lopend topic. Bovendien doen dit soort faalprojecten het toch altijd wel goed wat aandacht betreft, dus we zien wel waar dit schip strandt (hoogstwaarschijnlijk tegen de pijler van een ongewilde fietsbrug).