remlof Kun je niet gewoon af en toe een argument geven in plaats van voortdurend persoonlijke aanvallen plaatsen? Dank je wel. Ik weet dat de moderators jou knuffelen, maar het komt de discussie gewoon niet ten goede.

remlof

Kun je eens ophouden met die persoonlijke aanvallen? Niemand zit daar op te wachten.

Ja, genoeg weer. Je kunt elkaar bestrijden op de inhoud, het is hier geen FOK!. En @Dwers, je sneren naar mij en tsjok mag je eveneens voor je houden.

janneke141

Was er laatst niet in het nieuws dat Nederland gestopt is met intel delen met Oostenrijk omdat hun relatie met Rusland te hecht is?

Linus Dat gaat om samenwerking tussen inlichtingendiensten, dat is net wat anders dan die tussen politiediensten.

Linus Dat had ik ook eigenlijk, omdat ik dat -na vlugge lezing- uit het stuk haalde. Maar ik zie nu dat het ook gaat over het omvormen van Europol tot een volwaardige Europese politiedienst. Ik zie daar ook nog niet direct een probleem in - al zie ik ook minder nut of noodzaak.

• Luda replied to this.

janneke141

De politie heeft natuurlijk ook gegevens waarvan je wellicht niet wilt dat die doorgespeeld worden naar een Rusland, dus wat dat betreft heb je daar ook dezelfde obstakels als bij de AIVD bestaan.

Luda Volgens mij is dat risico er altijd, hoe je het ook organiseert. In iedere organisatie komen mensen terecht die gevoelig zijn voor corruptie. Ik geef een dienst die door de EU27 wordt georganiseerd, met de nodige invloed van de landen in het westen, een stuk meer vertrouwen dan een stasi-achtige dienst in Slowakije, om eens iets te noemen.

janneke141

Ja, maar je maakt het risico natuurlijk wel groter als je die informatie ook nog eens gaat delen met allerlei andere organisaties en landen waar mogelijk ook weer corrupte figuren rondlopen.

Als de Nederlandse politie bijvoorbeeld onderzoek doet naar een mogelijke Russische gifgasmoord, ik noem maar een onwaarschijnlijke zijstraat (zouden de Russen nooit doen), snap ik wel dat je die informatie liever niet deelt met een organisatie als de Europese FBI waar bijvoorbeeld ook wat Russisch-gezinde Oost-Europeanen kunnen rondlopen.

Luda Maar het is toch niet zo dat je standaard alles deelt met iedere andere inlichtingendienst? Ik bedoel: als Rusland een gifgasmoord pleegt op Marco Kroon, en de AIVD besluit samen te werken met de nieuwe EIVD, dan is het toch niet zo dat die EIVD dat weer standaard met de PIVD of de TsjIVD deelt?

Zolang het vooral gaat om het eenvoudiger maken van uitwisseling van informatie (uiteraard onder voorwaarden) lijkt dit me niet zo gek.

Luda Aan welke Oost-Europeanen denk je dan? Volgens mij zijn bijv. de PiS in Polen allesbehalve Russisch-gezind.

Ossu

Is maar een voorbeeld, ik heb geen specifiek land in gedachten verder.

Ossu

maar ook niet al te dol op mensenrechten. Er zit daarin toch wel een verschil tussen bv Hongarije en Polen enerzijds en Nederland en Denemarken anderzijds.