https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/16/komt-het-parlement-ooit-terug-naar-straatsburg-a4012313
Zo mooi. Zie het al helemaal voor me.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/16/komt-het-parlement-ooit-terug-naar-straatsburg-a4012313
Zo mooi. Zie het al helemaal voor me.
janneke141 Ehm, hun beleid omtrent vluchtelingen wellicht?
Eur Eigenlijk niet, aangezien dat gewoon een heel complex probleem is waar, door het grote aantal belanghebbenden, een of ander lullig compromis uitkomt. In dat hele Straatsburgverhaal is maar 1 belanghebbende. en het schreeuwt in alles "wij verkwisten uw geld, en wij hebben daar schijt aan!".
Het is niet eens een hekel aan Fransen of Straatsburg van mijn kant. Maar dat gependel heen en weer is van zo'n grote absurditeit dat het bijna satire lijkt. Kost sinds de invoering in 1992 een slordige drie miljard euro. Bi-zar.
janneke141 Dat dus. Het bevestigt alle negatieve vooroordelen over de EU. En een groot deel van het Parlement vindt dat ook helemaal oké.
Caroline de Gruyter schreef een stuk in foreign policy over de Nederlandse houding in Europa:
https://buff.ly/33CvWRZ
mono Interessant stuk, maar dit
The central question in The Netherlands is therefore an existential one: What are we doing in the heart of Europe? The honest answer is, of course, something like this: We are there because Germany and France are there to avoid more war, and we thought it wasn’t wise not to join. This is too complicated a pitch for most politicians. So they stick to the economic narrative—“the EU is a market”—ignoring the political origin and character of European integration. That’s why in a Europe whose main challenges are now profoundly political, the Dutch behave like bookkeepers. When Italy needs solidarity, the Dutch respond by counting beans.
lijkt me een toch wat te simpele omschrijving van de Nederlandse houding mbt de EU. Volgens mij is Duitsland voor ons sowieso al sinds de koppeling van de gulden aan de D-mark in de jaren 70 veel belangrijker dan het VK ooit geweest is.
remlof Ze zegt dat Nederland in de jaren '70 en '80 heel Europees georiënteerd was, ook enthousiast over Schengen, de Euro, nieuwe Europese verdragen etc. Wat jij noemt is daar niet mee in strijd.
Maar als je dat artikel leest, dan vraag ik me wel af of de genoemde houding wel ergens op slaat. De condities zijn niet veranderd; om terug te verlangen naar een Nederland dat de wereldzeeën domineert en heel Transatlantisch georiënteerd is, slaat anno 2020 net zo min ergens op als in 1970. En Nederland liep ook niet heel erg warm voor Angelsaksische belastingkorting om Unilever hier te houden, of voor een TTIP-verdrag met Angelsaksische inslag.
De Nederlander Frank Elderson is één van de twee kandidaten voor een vacante plek in de zeskoppige directie van de ECB. Deze plek kwam beschikbaar vanwege het vertrek van de Luxemburger Yves Mersch. De Sloveen Bostjan Jazbec is de andere kandidaat. Daarmee wordt het een race tussen de Benelux en de Oost-Europese landen voor deze Europese toppositie. Het woord is nu aan de Europese ministers van Financiën.
Ik vond dit verhaal over sancties en de Europese Unie wel interessant. Het is eigenlijk zo'n beetje het enige wapen van het handelsblok.
De toekomst van het buitenlandbeleid van de Europese Unie hangt ervan af, zegt EU-buitenlandcoördinator Joseph Borrell. Er moeten sancties tegen Wit-Rusland komen vindt hij, na veronderstelde fraude bij de presidentsverkiezingen. Minister Blok van Buitenlandse Zaken zegt zelfs dat hij "trappelt van ongeduld" om sancties tegen Wit-Rusland in te voeren om te laten zien dat Nederland achter de Wit-Russische oppositie staat.
De EU-staten hopen het vandaag eens te worden over een sanctielijst. Maar wat heeft de Wit-Russische oppositie eigenlijk aan Europese sancties? Zorgen ze voor verandering in Wit-Rusland? Kunnen ze de positie van de Wit-Russische president Loekasjenko aan het wankelen brengen? Het verleden leert dat die kans heel klein is.
https://nos.nl/artikel/2350517-eu-praat-weer-eens-over-sancties-maar-hebben-die-zin.html
Wit-Rusland had wel een grappige rol in de de ronde sancties rond Rusland. Die zouden stoppen met de import van allerlei Europese voedselproducten en plots kwam er veel haring geproduceerd in het door land omringde Wit-Rusland binnen
Duke Tsja. Een vage bekende van mij importeerde rondom de boycot van Zuid-Afrika ineens verrassend veel Belgische aardolie naar Nederland. En verrassend goede Belgische wijnen. Boycots zijn een prima manier om heel rijk te worden.
NOS: Polen en Hongarije vetoën EU-begroting en dus ook coronafonds
Beide landen samen zouden 35 miljard euro uit het coronafonds krijgen en het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze graag van dat geld afzien.
Dikke kans dus dat ze hiermee proberen ervoor te zorgen dat landen zoals Italië en Spanje in paniek raken, zodat die dan ook Nederland etc. onder druk gaan zetten om toch maar vooral toe te geven en de miljarden zonder voorwaarden aan de Poolse en Hongaarse dictatortjes te geven.
Dat kan nog interessant worden. Nederland zou recht hebben op ongeveer 6 miljard coronasteun (uit een fonds van 750 miljard - best weinig eigenlijk), maar daar zitten ook voorwaarden aan op het gebied van HRA, ZZP en belastingregels waar we voorlopig nog niet aan kunnen of willen voldoen.
Nieuwe ontwikkelingen: FAZ (Duitstalig)
Kennelijk wordt overwogen om voor de coronahulp (inclusief rechtsstaatmechanisme) een clausule in de EU-verdragen te gebruiken, waarmee 9 of meer landen een project voor "intensievere samenwerking" kunnen starten waar niet alle lidstaten aan meedoen.
Dan zou het reguliere EU-budget in ieder geval als noodbudget doorlopen (per maand 1/12 van het budget van 2020), de coronahulp naar Italië en Spanje etc. kan ingezet worden, en de regeringen van Polen en Hongarije mogen dan aan hun kiezer gaan uitleggen waarom zij de miljarden uit het coronafonds helemaal mislopen.
Dit is ook wel een klassieker:
'Joooozefjeeeeuh, ouwe pijpslet'
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAlle Hongaren zijn HOOOOOOOOOOOOOOOOmo.
Geintje.