Reya Laat me allereerst stellen dat ik geen tegenstander ben van samenwerking binnen Europa of voorstander van een Nexit. Maar de veel te snelle uitbreiding van de EU heeft de balans wel erg doen doorslaan naar twijfelachtige landen. Het lijkt ook het standaardbeleid te zijn gezien de te voeren gesprekken met een land als Albanië om nog meer economisch zwakke broeders binnen te halen. Dat is voor ons echt geen gunstig beleid.
Overigens hebben landen als Italië en Griekenland allesbehalve 60 jaar van politieke stabiliteit achter de rug. Italië is jarenlang door regelrechte criminelen bestuurd met tot 1994 alleen al vijftig kabinetten en Griekenland was zelfs een behoorlijke periode niet democratisch.
Ik behoor overigens tot de mensen die vooral de Verenigde Staten zien als de belangrijkste bron van economische welvaart en stabiliteit. Het Marshall-plan en de NAVO hebben hier echt een enorme bijdrage aan geleverd. De EEG, EG en EU spelen ook wel een rol, maar trekt wel erg veel lof naar zich toe. We moeten toch vooral in dankbaarheid naar de andere kant van de oceaan kijken.