remlof Drietebuul In haar speech kwam ze ook nog op voor het systeem van Spitzenkandidaten. Dat was wel grappig 😁
PolitiekGeaard Het systeem van Spitzenkandidaten was anders stukken beter. Die zijn allemaal aan de kant geschoven. Nu krijgen we één of andere waardeloze Duitse CDU minister waar nog nooit iemand van heeft gehoord. Ik heb er nog geen vertrouwen in, wat haar speech ook heeft mogen zeggen. Alles wat ze tot nu toe heeft aangeraakt is een fiasco geworden. Daarnaast is het gewoon een Christen Democraat, de partij die gewoon flink verloren heeft en waar ik ook niks mee heb.
remlof Het Europees Parlement moet gewoon meer macht krijgen. Maar dat kan alleen als de lidstaten meer macht afstaan, en dat schijnt nogal gevoelig te liggen. Oftewel, de mensen die klagen over het gebrek aan democratie in de structuur van de EU veroorzaken dat zelf door niet meer macht aan dat EP over te willen dragen.
Ossu remlof Maar dat kan alleen als de lidstaten meer macht afstaan, en dat schijnt nogal gevoelig te liggen. Vooral bij Macron ligt dat gevoelig. Die heeft ervoor gezorgd dat het niet Weber maar Von der Leyen (van dezelfde partij) werd. Dezelfde politieke kleur, maar dan wel op een manier waarbij het EP minder te zeggen had.
Chewie remlof Heb haar speech zelf niet gezien maar gezien de ophef vooraf en haar niet zo'n sterke optreden als minister in Duitsland, had ik meer tegengas verwacht vanuit het parlement.
Dwersdriever Alleen al het feit dat de kandidaat in achterkamertjes uit een hoge hoed is getoverd en daarna in een geheime stemming is bevestigd zorgt ervoor dat ze met 3-0 achterstand aan haar functie begint. Als straks haar vriendin Merkel het veld heeft geruimd wordt het zelfs 5-0.
Dwersdriever remlof Juist als voorstander van een sterk Europa zou jij razend moeten zijn over de manier waarop deze benoeming tot stand is gekomen.
remlof Dwersdriever Ben ik ook, en daarom ben ik blij dat juist deze nieuwe voorzitter van de Europese Commissie heeft gezegd het Spitzenkandidat-systeem te willen behouden. https://www.spiegel.de/politik/ausland/ursula-von-der-leyen-warum-das-eu-parlament-der-sieger-sein-koennte-a-1277621.html Von der Leyen hat in ihrer Bewerbungsrede außerdem versprochen, dem Parlament de facto ein Initiativrecht für Gesetzesvorhaben zu geben: Sie verpflichte sich, jeden Vorschlag in einem Rechtsakt aufzugreifen, der eine Mehrheit der Abgeordneten findet. Auch das wäre ein beachtlicher Fortschritt bei der Demokratisierung der EU.
remlof Duke En juist daarom maken die democatiseringsplannen van Von der Leyen een hele grote kans om geïmplementeerd te worden.
Duke remlof omdat de zwakke broeders van het EP zich zo makkelijk aan de kant laten zetten kunnen de regeringsleiders ze wel symbolisch wat gunnen. Die weten nu toch wel dat het EP niet bijt als ze vervolgens weer aan de kant worden geschoven.
Dwersdriever Duke Bij Het Oog gisteren ging het hier ook nog over. Het is allemaal wat vrijblijvend omdat het toch pas over vijf jaar weer speelt.
remlof Deze twee dames zullen waarschijnlijk de komende jaren de twee personen met de meeste politieke macht in Europa zijn: Ursula von der Leyen als voorzitter van de Europese Commissie en Annegret Kramp-Karrenbauer als leider van de CDU en waarschijnlijk de volgende kanselier van Duitsland.
Eur remlof Moet AKK nog wel even de verkiezingen winnen zonder Merkel, ben benieuwd of dat haar gaat lukken.
remlof Duke True. VDL neemt pas in november het stokje over van Juncker en AKK komt pas echt op de troon als Merkel opstapt. En die zou theoretisch haar ambtstermijn tot en met 24 oktober 2021 uit kunnen zitten.
remlof Eur Nou ja, bij de EP-verkiezingen waren ze nog wel de grootste, kan me bijna niet voorstellen dat de Grüne ze inhalen. Al zou dat wel heel tof zijn natuurlijk. https://duitslandinstituut.nl/artikel/31785/eu-verkiezingen-tonen-verdeeld-duitsland
Duke remlof De verschillen zijn niet groot. En niet veel kroonprinsen/prinsessen in de politiek weten het echt lekker waar te maken.
remlof Duke Klopt, maar de christendemocraten zijn traditioneel wel een stevige partij in Duitsland. De CSU heeft zelfs gewonnen zie ik. 28,9 CDU + CSU tegen 20,5 voor de Grüne, dat is nog best een verschil.