Molurus Om hier toch heel even serieus op in te gaan. Corrigerende referenda zijn op geen enkele wijze een bedreiging voor het functioneren van parlementen. Het is een noodrem die prima binnen de bestaande manier van werken in te bouwen is. Het is gewoon na de Eerste Kamer een tweede mogelijke drempel in de besluitvorming. Het is bij lange na niet zo ingrijpend als jij lijkt te denken.
Op de (heel) lange termijn denk ik wel dat het huidige parlementaire stelsel zijn langste tijd gehad heeft. Ons staatsbestel werd ontwikkeld toen een reis van Groningen naar Den Haag nog dagen duurde en communicatie op afstand nog louter per briefpost kon. Logisch dus om iemand te kiezen die namens jou aanwezig is in het centrum van de macht om jou te vertegenwoordigen.
Inmiddels kunnen wel allemaal 24 uur per dag meekijken met wat er in Den Haag gebeurt, zijn er razendsnelle manieren van communicatie en is volksvertegenwoordiging veranderd in partijvertegenwoordiging. Die ontwikkelingen gaan ongetwijfeld invloed hebben op de manier waarop de democratie georganiseerd is. Ik ben er zelf nog lang niet uit op welke manier dat kan gebeuren, maar dat er een moment is ver aan de horizon waarop democratische besluitvorming gaat veranderen, acht ik zeer waarschijnlijk.