Eur Daar ga ik inderdaad vanuit. Het is ook de conclusie van verschillende staatscommissies die hier onderzoek naar hebben gedaan, inclusief de recente onder leiding van Remkes.
In de Memorie van Toelichting bij het lopende wetsvoorstel is het als volgt geformuleerd.
De staatscommissie wijst erop dat tekortkomingen in het vertegenwoordigende stelsel op het
punt van de inhoudelijke representatie aandacht behoeven. Inhoudelijke representatie houdt in
dat de politieke opvattingen van kiezers in het parlementaire debat terugkeren, dat hun
belangen effectief worden behartigd en dat de uitkomsten van het democratisch proces
aansluiten bij wat zij verwachten en verlangen. Schiet de inhoudelijke representatie tekort,
dan kan dat bij burgers leiden tot onvrede en zelfs vervreemding van het parlementair stelsel.
Gebrek aan acceptatie van overheidsbesluiten door de bevolking kan regeringsbeleid
ineffectief maken, kan het draagvlak voor politieke besluitvorming schaden en kan een
aantasting betekenen van de democratische rechtsstaat.
Dat jij tevreden bent met de manier waarop de Nederlandse democratie functioneert, is verder natuurlijk prima. Daar zal ik met mijn postings ook weinig aan veranderen. Maar de gedachte dat er sprake is van een democratisch tekort in Nederland is zeker niet controversieel meer.