tsjok Je zult mij niet horen beweren dat dit een goed referendum was. Maar ik vind het altijd wel interessant dat steeds weer een paar voorbeelden van mislukte referenda worden gegeven. Vaak worden die ook nog als mislukt beschouwd omdat de uitslag niet past bij de politieke visie van de persoon die tegen het referendum is. Dat besluiten van parlementen en andere gekozen gezagsdragers ook regelmatig tegen de eigen visie ingaan of zelfs voor chaos in een land zorgen, wordt maar liever niet benoemd. Dat past niet in het beeld van de volksvertegenwoordigers met de wijsheid in pacht die zogenaamd veel betere besluiten zouden nemen dan burgers.
Het hele probleem rond de huidige withdrawal agreement zou opgelost zijn geweest als Labour premier May had gesteund. Onder meer Stephen Kinnock, gisteren nog in het nieuws, pleitte hier ook fel voor. Het leiderschap van de partij koos er echter voor om vooral Theresa May dwars te zitten in de hoop daar zelf van te kunnen profiteren. Partijpolitiek boven landsbelang, korte termijn boven lange termijn. Redelijk typisch voor de representatieve democratie waarbij de volgende verkiezing en/of ambitie veelal de leidende motieven zijn. Door tegen de May-agreement te stemmen hebben Labour, een deel van de Conservatieve Partij en andere politici de weg vrijgemaakt voor de idioot Boris Johnson en de huidige chaos.
Dat wil niet zeggen dat er geen rol is voor gekozen politici. We hoeven niet over ieder wissewasje naar de stembus. De kleur van de wipwap, om maar eens een voorbeeld te noemen zoals dat vanmorgen werd gegeven, kan gewoon door volksvertegenwoordigers worden genomen. Maar fundamentele beslissingen horen niet thuis bij een groep mensen die vooral bezig is met partijpolitiek, de volgende verkiezing en ambitie. Desnoods tegen het eigen partijprogramma in. Het huidige Britse parlement is er een voorbeeld van, maar de voorbeelden liggen in ieder land voor het grijpen.
Derhalve is er in mijn ogen in ieder democratisch systeem ruimte voor directe democratie. Nee, zelfs een noodzaak voor directe democratie. Voor een volgende keer zal ik ook eens iets schrijven over politici die verdragen onderschrijven die je in de praktijk eigenlijk nooit meer kunt opzeggen. Waarmee de democratische besluitvorming in een land voor de toekomst wordt ingeperkt. Ik zal ook daarmee niemand hier overtuigen.