En hoewel de Duitsers gehecht zijn aan hun auto is het hele ecologische denken daar natuurlijk ook wel erg groot.
Duitse politiek
- Edited
Duke Zeker, al heel lang ook. 'Als je in Beieren woont, hoef je niet op vakantie', is een bekend gezegde daar en zo denken veel Duitsers over hun omgeving. Als je ook ziet hoe Noordrijn-Westfalen vergroend is na de afbraak van de industrie, dat is echt wel een mooi project.
Verder: Hoewel de Grünen natuurlijk ook wel traditionele linkse standpunten hebben, heb ik zeker in Beieren het idee dat het evenwicht milieupartij/sociale rechtvaardigheidspartij (mijn woorden) bij de Grünen anders ligt dan in Nederland bij Groen Links, waar de nadruk veel meer op de latere elementen liggen.
En daar gaat Beieren dan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Free_Voters_of_Bavaria
En voor de mensen die zich (net zoals ik) afvragen wie de FW nou toch zijn.
Vraag me dan wel af bij zo'n tabel waar die 33% andere vandaan komen. Maar de SPD verliest voornamelijk aan Groen, dat is wel duidelijk.
Wauw, de Grüne hebben 210.000 stemmen van de SPD weggekaapt maar ook 200.000 van de CSU!
Ik vind het echt tof om te zien dat Groene partijen het in steeds meer landen goed doen. Eindelijk lijkt er een soort besef op gang te komen over klimaatverandering bij de grote kiezerspopulatie.
Volgens het journaal is deze uitslag de slechtste uitslag die de SPD ooit in een deelstaat heeft gehaald.
Over de oorzaken:
De SPD heeft geen onderwerpen waarmee ze kunnen scoren, men weet niet waar de SPD eigenlijk nog voor staat. En een grote meerderheid, ook van de eigen kiezers, vindt dat de SPD in Berlijn uit de Grote Coalitie moet stappen.
Söder van de CSU wil graag een coalitie met de "Freie Wähler".
Ik moest even opzoeken waar die voor staan. Blijkbaar enigszins kritisch tegenover de EU en immigratie, voor meer directe democratie en voor meer bevoegdheden voor de gemeenten.
https://foreignpolicy.com/2018/10/11/forget-the-afd-in-bavaria-green-could-be-king/
FP over de verkiezingen.
- Edited
tsjok Zoals al eerder beschreven, de binding met het landschap is in Beieren echt bovengemiddeld groot en een deel van de bevolking voelt zich op dat vlak in de steek gelaten door de CSU. Het is wel de vraag of ze ook de hele agenda van de Grünen steunen, want in basis blijven het sociaal conservatieve gebieden. Wat ironisch genoeg ook weer de reden is dat Flächenfrass zo veel mensen ergert. Het is namelijk verandering/modernisering.
Vandaag deelstaatverkiezingen in Hessen.
Volgens de peilingen hier het bekende verhaal: CDU en SPD gaan dik verliezen, de Grüne en AfD fors winnen.
Nog een leuk detail: volgens de laatste peiling komt elke mogelijke coalitie (CDU+SPD, CDU+Grüne, SPD+Grüne+FDP, SPD+Grüne+Linke) precies één zetel te kort voor een meerderheid.
Die Grüne wederom de grote winnaar. Knap hoor.
- Edited
Gelukkig maar 12% voor die teringlijers van AfD. Had veel erger gekund.
De CDU heeft het sterkst verloren bij de mensen onder de 45 jaar.
Als het gaat om "antwoorden op de vragen van de toekomst" dan scoren de Grüne veruit het beste.
Toch mooi. Ook als de combinatie CDU+Grüne de meerderheid behoudt, dan slaat de balans dus meer door aan de jeugd en aan de toekomst.