"Duitse Groenen zijn AfD en SPD voorbij" schrijft De Telegraaf.

Een unieke ontwikkeling in de peilingen: de Groenen als tweede partij en de SPD, als één van de twee traditionele volkspartijen, teruggevallen naar de 4e plek. Volgens Duitse media is dat nog nooit eerder in een peiling voorgekomen.

Komende zondag zijn er deelstaatverkiezingen in Beieren. De CSU van Seehofer regeerde daar sinds de jaren '60 met een absolute meerderheid, afgezien van een coalitie met de FDP als juniorpartner tussen 2008 en 2013.

Maar nu staat de CSU op een dramatisch verlies, van 47,7% bij de verkiezingen in 2013 naar rond de 33%-35% in de laatste peilingen. Een coalitie met de FDP kan dat ook niet meer redden. De SPD verliest echter ook dik. Grote winnaars zijn de Grüne (in de peilingen ook hier op plek 2, vóór de SPD) en de AfD.

Leuk, zal dit volgen.

Is er ook in Duitsland een Jesse Klaver-effect? Of waarom doet die groene partij het zo goed?

Falco Op zich zijn de Grünen natuurlijk al een beetje meer salonfähig geworden door daadwerkelijk regeringsverantwoordelijkheid te nemen in de kabinetten Schröder. Vergeet ook niet dat de partij ook in steeds meer deelstaten bestuurlijk actief is of is geweest. Ze vergelijken met ons Groen Links klopt misschien ideologisch voor een deel, maar politiek veel minder. Het is al veel meer een bestuurderspartij. De groene partij profiteert in Beieren van de boosheid bij een deel van het electoraat van de SPD, maar profiteert ook van de veranderende stemvoorkeuren in vooral de grote steden, met München voorop. Met Katharina Schulze en Ludwig Hartmann hebben ze ook wel twee goede kandidaten.

Voor wat betreft de CSU, die heeft wel wat uitdagingen als het gaat om het platteland. Daar bestaat veel protest tegen politieke plannen om stevig bij te bouwen ten koste van de natuur. Voor veel mensen in dorpen zijn terreinen met supermarkten, bouwmarkten en andere grootschalige activiteit onacceptabel voor het groene karakter van de Vrijstaat. Ze willen graag dorp bijven. Google maar eens op Flächenfrass. Het streven naar voortdurende economische groei ten koste van het landschap spreekt veel conservatieven helemaal niet aan en die worden door vooral Ludwig Hartmann erg aangesproken.

En in Baden-Württemberg zijn de Grüne sinds 2011 de grootste, en leveren daar sindsdien de minister-president (Kretschmann). Sinds 2016 regeren ze daar met de CDU als juniorpartner. Dat heeft hen denk ik ook veel geloofwaardigheid gegeven als serieuze (potentiële) regeringspartij.

Ossu Dat klopt inderdaad. Maar voor Beieren specifiek is het feit dat CSU zijn band met het platteland een beetje kwijt lijkt te zijn. Flächenfrass en Betonflut zijn echt woorden waarmee de CSU om de oren wordt geslagen door mensen die toch tot hun traditionele aanhang behoren.

En hoewel de Duitsers gehecht zijn aan hun auto is het hele ecologische denken daar natuurlijk ook wel erg groot.

Duke Zeker, al heel lang ook. 'Als je in Beieren woont, hoef je niet op vakantie', is een bekend gezegde daar en zo denken veel Duitsers over hun omgeving. Als je ook ziet hoe Noordrijn-Westfalen vergroend is na de afbraak van de industrie, dat is echt wel een mooi project.

Verder: Hoewel de Grünen natuurlijk ook wel traditionele linkse standpunten hebben, heb ik zeker in Beieren het idee dat het evenwicht milieupartij/sociale rechtvaardigheidspartij (mijn woorden) bij de Grünen anders ligt dan in Nederland bij Groen Links, waar de nadruk veel meer op de latere elementen liggen.

En daar gaat Beieren dan.

Vraag me dan wel af bij zo'n tabel waar die 33% andere vandaan komen. Maar de SPD verliest voornamelijk aan Groen, dat is wel duidelijk.

Wauw, de Grüne hebben 210.000 stemmen van de SPD weggekaapt maar ook 200.000 van de CSU!

Ik vind het echt tof om te zien dat Groene partijen het in steeds meer landen goed doen. Eindelijk lijkt er een soort besef op gang te komen over klimaatverandering bij de grote kiezerspopulatie.

Eur En daar gaat Beieren dan.

Ik vind het nog wel meevallen, knauw voor CSU, maar ze zijn nog steeds de grootse, Grüne verdubbeld en AfD maar vierde.

Volgens het journaal is deze uitslag de slechtste uitslag die de SPD ooit in een deelstaat heeft gehaald.

Over de oorzaken:

De SPD heeft geen onderwerpen waarmee ze kunnen scoren, men weet niet waar de SPD eigenlijk nog voor staat. En een grote meerderheid, ook van de eigen kiezers, vindt dat de SPD in Berlijn uit de Grote Coalitie moet stappen.

Ossu
              Groene partijen nemen de plaats in van de sociaal-democratische, dat zie je overal in Europa gebeuren, ook in Nederland.

Söder van de CSU wil graag een coalitie met de "Freie Wähler".

Ik moest even opzoeken waar die voor staan. Blijkbaar enigszins kritisch tegenover de EU en immigratie, voor meer directe democratie en voor meer bevoegdheden voor de gemeenten.

Ossu Aangesloten bij ALDE volgens de eerste grafiek hierboven, liberalen dus.