Ik was in de verondestelling dat En Marche meer op de lijn D66 zat? Kennelijk niet, of althans, kennelijk is Rutte in ieder geval belangrijker (wat niet te ontkennen is). Maar zou je dan een schifting krijgen tussen VVD en D66 op Europees niveau?

• Eur replied to this.

ExtraWaskracht Nouja, ze zitten al in dezelfde Europese fractie natuurlijk. En met van Baalen (en Rutte) heeft de VVD best pro-Europese leiders op het moment.

Ik denk dat Verhofstadt en zijn partij ook liever met En Marche samengaan dan bij ALDE te blijven, dat ook behoorlijk euro-kritische partijen herbergt.

• Ossu replied to this.

Ossu Ik dacht dat bijvoordbeeld de Duitse FDP ook niet altijd al te enthousiast was over de EU.

• Ossu replied to this.

remlof Volgens mij zijn die klassiek liberaal. Voor de vrije markt en voor de rechtsstaat, maar tegen subsidies, en tegen ‘betuttelend’ beleid (zoals groene energie, verkeerscirculatieplannen etc.)

Ossu Heel anders dan liberalisme met de Franse slag dus.
          Maar op zich is het vreemd dat Rutte zich daardoor aangetrokken voelt. Het zal wel een reactie op de brexit zijn, dat ie een beetje wil aanpappen met Frankrijk om niet als het Duitse schoothondje gezien te worden straks.

a month later

Ik begrijp dat vandaag 9 november op het ALDE-congres in Madrid is besloten om samen te gaan met En Marche van Macron en dat onder een nieuwe naam te gaan doen waarbij ook andere partijen zoals groenen worden uitgenodigd om deel te nemen.

Ik neem aan dat dit alles vorm moet gaan krijgen voor de EP-verkiezingen van aanstaande mei.

remlof Net formuleerde de NOS het dat beide partijen samen gaan optrekken voor de komende parlementsverkiezingen en daarna een nieuwe partij vormen in het parlement.

Anyways, ik hoop dat de Groenen gewoon lekker een eigen fractie blijven.

tsjok Ik nam even alles samen van alle schaarse berichtgeving die ik erover kon vinden, vanavond zal het wel duidelijker worden.