Het liberale veld binnen de EU gaat de komende tijd waarschijnlijk sterk verschuiven, nu Rutte en Macron een samenwerkingsverband aangaan wat door ingewijden gezien wordt als een stap naar een nieuwe partij waar En Marche onderdeel van is en Verhofstadt geen noemenswaardige functie meer heeft.
De toekomst van ALDE
Ik was in de verondestelling dat En Marche meer op de lijn D66 zat? Kennelijk niet, of althans, kennelijk is Rutte in ieder geval belangrijker (wat niet te ontkennen is). Maar zou je dan een schifting krijgen tussen VVD en D66 op Europees niveau?
ExtraWaskracht Nouja, ze zitten al in dezelfde Europese fractie natuurlijk. En met van Baalen (en Rutte) heeft de VVD best pro-Europese leiders op het moment.
Ik denk dat Verhofstadt en zijn partij ook liever met En Marche samengaan dan bij ALDE te blijven, dat ook behoorlijk euro-kritische partijen herbergt.
Ik begrijp dat vandaag 9 november op het ALDE-congres in Madrid is besloten om samen te gaan met En Marche van Macron en dat onder een nieuwe naam te gaan doen waarbij ook andere partijen zoals groenen worden uitgenodigd om deel te nemen.
Ik neem aan dat dit alles vorm moet gaan krijgen voor de EP-verkiezingen van aanstaande mei.