Twee weken geleden was de derde editie van het, komt 'ie, Disneyland Paris Magic Run Weekend in, zoals de naam al verraadt, Disneyland Parijs. Tijdens dit weekend zijn er races voor kinderen van enkele honderden meters, een 5K op de vrijdagavond, 10K op de zaterdagochtend en een HM op de zondagochtend. Net als vorig jaar liep ik de halve marathon samen met een paar vrienden. In tegenstelling tot vorig jaar verliep de voorbereiding driewerf klote, dus ik verwachtte mijn tijd niet te kunnen verbeteren.
Een halve marathon in Disneyland Parijs dus. 21 kilometer en een beetje door de parken, backstage, rondom het resort en langs hotels. Helaas was het zondagochtend een beetje regenachtig, maar ook al rond de 20 graden, dus ontzettend zweetweer. Nadat we om half 7 in het startvak stonden, konden we nog ruim een half uur met wat regen wachten tot de eersten mochten starten. Met een waarschuwing vooraf: vlak na de start is er een vrij steil hellinkje naar beneden met daarna direct een grote bocht, dus doe voorzichtig en val niet! Ondertussen begon de schemering en konden we eindelijk starten. Er stonden zo'n 9000 mensen aan de start, dus de eerste kilometers was het soms nogal filelopen, zeker met de wat smallere doorgangen bij de parken. Maar het is wel bijzonder, hardlopend door de Disneyparken en met z'n allen Main Street op en af levert best een leuk plaatje op:
De eerste acht kilometer slingeren door de twee parken, maar dan is de meeste ruimte daar wel gebruikt en komt het meest verschrikkelijke stuk: de Disneycirkel. Mensen die al eens in Disneyland Parijs zijn geweest weten dit misschien wel, maar rondom de grond van Disney is een grote rondweg die als het ware de Disneybubbel omsluit. Een lange weg met uitzicht op weilanden en af en toe een bandje of een DJ, het is een rotstuk. Dan maken we een rondje door een dorpje en gaan we richting de laatste 5 kilometer. Langs de hotels, door Disney Village, de winkelstraat naast de parken, waar weer een hele hoop mensen staan om ons aan te moedigen, en dan het laatste stukje door het Walt Disney Studios Park waar ook de finish is. Na 2 uur, 26 minuten en 47 seconden lopen werd ik hier opgewacht door Mickey en kreeg ik de medaille!
Het was weer een hele belevenis, we waren allemaal moe, maar voldaan. Net als vorig jaar ben ik sindsdien ook nog niet weer wezen hardlopen, maar dat komt later wel weer. Lang verhaal, maar dit zijn wel de ervaringen die elke kilometer afzien het waard maakt.