trein
Op moreel gebied liggen EU en China mijlenver uit elkaar. Maar je hoeft niet de beste maatjes te zijn om een betrouwbare handelspartner te vormen. Natuurlijk steekt het, op persoonlijk niveau, dat de VS decennialang een goede partner (en beschermheer) van de EU was, en nu 180 graden gedraaid lijkt te zijn. Maar ook objectief beschouwd is de VS de laatste jaren simpelweg te wispelturig om te stellen dat het een betrouwbare handelspartner is. Het adagium van de professor economisch recht was iets in de trant van: liever een slechte regel die consequent wordt toegepast dan een goede regel die inconsequent wordt toegepast. Dat geldt in zekere mate ook voor handelspartners.
Daarbij moet ik zeggen dat ik (naïef genoeg?) nog steeds geloof in het idee dat we met duurzame internationale samenwerking (en afhankelijkheid) nog altijd een wereld kunnen creëren waarin de voordelen van het voortzetten van de samenwerking altijd opwegen tegen het gewelddadig binnenvallen en bezetten van andere landen. Wanneer we elkaar allemaal nodig hebben zijn er teveel zwaarwegende belangen bij betrokken om een gewapend conflict te willen riskeren.
Hoop ik.