trein In de wetenschap zie je vaak een vriendelijke strijd tussen historici en politicologen. Historici zijn vaak op zoek naar uniciteit en benadrukken die ook. Politicologen zijn veel meer op zoek naar ordening in de (politieke) geschiedenis. Je ziet de discussie ook wel terug in de Historikerstreit (waarmee ik overigens meteen mijn punt over het verschil tussen historici en politicologen ondergraag, maar soit).
Ik zie behoorlijk wat fascistische elementen in de huidige GOP, maar ook in de PVV. Maar of ze daarmee fascistisch zijn... er zijn natuurlijk ook nog verschillen. Bijvoorbeeld in de mate waarin de PVV geweld verheerlijkt, of het gebrek aan militarisme. Een FvD komt dan alweer dichterbij het fascisme. Maar er waren natuurlijk ook behoorlijk wat verschillen tussen Europese fascistische partijen in het interbellum.
Uiteindelijk is de term fascisme ook maar een containerbegrip. Het begrip is dusdanig historisch verankerd dat ik de term in het heden vanuit wetenschappelijk perspectief niet zo passend vind. Maar de parallellen zijn niet te ontkennen.
trein In Europa zie ik het echter niet, ook o dat we hier toch een stuk meer correctiemechanismen hebben met z’n allen. Al valt bij Trump ook wel op hoe lethargisch de civil society is en hoe weinig hem in de weg gelegd wordt. Zorgwekkend.
Wat zijn die correctiemechanismen dan? Want ook hier zie je dat conservatieven gewoon door de pomp gaan als puntje bij paaltje komt. Merz overlegt dit weekend met z'n partij of ze toch niet met AfD moeten gaan samenwerken...