Myst Friek alleen maar al omdat de afkeer bij de VVD naar PvdA/GL veel groter is dan richting de PVV. Dat schijnt wel een beetje veranderd te zijn nu ze met de idioten van de PVV in de regering zitten. https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5499860/vertrouwen-kabinet-naar-dieptepunt-ook-wilders-minder-populair Zoals iemand anders hier eerder heeft betoogd is het probleem de kiezer. Teveel mensen hebben veel te weinig inzicht in rechtsstaat en samenleving (en snappen dus consequenties van beleid niet, of waarom iets niet kan) en teveel mensen zijn alleen maar met zichzelf bezig. Dat gebrek aan iets voor een ander over willen hebben leidt tot dat verwende gedrag waarbij van politiek wordt verwacht dat ze een verlanglijstje gaan vervullen.
remlof Nee, Wilders maakt er een poppenkast van en "wil er nog een nachtje over slapen". Maar: "het ziet er niet goed uit"
remlof Het lijkt me sterk dat dit kabinet er morgenavond nog zit, maar ja je weet het niet, het is een heel bijzonder kabinet.
trein remlof Hij lijkt het echt niet te weten. Net als bij Rutte-I. Hij vertrouwt zn coalitiepartners (en met name de VVD) niet, maar weet ook dat nu breken betekent dat hij nooit meer serieus genomen zal worden.
tsjok trein Bij Rutte-I vertrok hij boos, kwam toen terug, stapte er onverwachts alsnog uit en was 10 jaar politiek irrelevant. Hopen dat het weer zo gaat.
Eur tsjok Ja, maar toen was er ook nog een bedreven premier die het tien jaar lang z’n missie maakte om hem buiten de macht te houden.
remlof https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/02/kabinet-wankelt-na-eis-wilders-a4895498 Op de vraag of ze dacht dat Wilders het kabinet zou laten vallen, zei Caroline van der Plas: „Nederland houdt niet van weglopers.” Dit is wel tekenend voor de situatie van Wilders, zelfs de Boze Boeren Bond laat 'm vallen.
janneke141 Hoe moet ik trouwens een kabinetsval voor me zien die niet vanuit het kabinet komt? Wilders dient een MvW in tegen zijn eigen kabinet? Schoof gaat naar Noordeinde omdat hij weet dat hij de steun kwijt is? Hoe zit dit?
trein remlof Dat denk ik ook, al zal Schoof dat waarschijnlijk namens hen doen. Overigens wel interessant om te zien of iedereen dan loyaal is (Coenradie).
trein Overigens wel interessant om te zien of de boel echt klapt voor de navo-top. Zou een blamage zijn voor de vvd. Dan kan Dilan ook nog wel eens afgeserveerd worden.
remlof trein Ik zou het niet erg vinden om Dilan af te serveren, maar waarom zou een val nu een blamage zijn? Dit kabinet krijgt niets voor elkaar, een demissionair kabinet zonder PVV waarschijnlijk veel meer. Zeker wat betreft defensie.
GSbrder trein Vergis je niet in het opportunisme van de VVD. De vorige keer dat het kabinet viel was de VVD niet de grootste in de peilingen. Dat zouden ze nu wel zijn.