Duke Ook al zo’n gezocht probleem. Rijden met gashendel, rijden met een opgevoerde fiets, veroorzaken gevaar in het verkeer, door rood rijden, op de stoep fietsen, geen voorrang verlenen. Zomaar een willekeurige bloemlezing van zaken waar nu al op gehandhaafd kan worden. Doet niemand, maar laten we een leeftijdsgrens gaan invoeren, fietsen verbieden, helmplichten of weet ik het wat.
Het probleem is dat de politie door capaciteitsgebrek steeds meer verandert in een rechercheorganisatie en zich vooral richt op ‘echte’ strafbare feiten en steeds minder tijd heeft voor het ‘gewone’ politiewerk op straat/de kleine ergernissen. Voor het gat dat ze achterlaten zijn BOA’s uitgevonden, maar die neemt niemand serieus. En ik snap ook heus wel dat je als BOA, met je bodycam en je bonnenboekje de confrontatie maar uit de weg gaat. Ik pleit al langer voor de terugkeer van de gemeentepolitie. Stuur al die BOA’s naar de politieacademie, laat ze daar de opleiding volgen (en de bijbehorende eisen halen) en stuur ze met fatsoenlijke bevoegdheden en bijbehorende uitrusting de straat op.