• Politiek
  • Kabinet-Schoof deel 3: Een goed begin...

... is Schoof niet gegund.

Nou ja, die twee moties van wantrouwen tegen Faber en Klever waren wel degelijk zinnig want hoofdelijk. Het had mij werkelijk niets verbaasd als er een paar NSC’ers voor hadden gestemd als Omtzigt ze daarin vrij had gelaten. En dat gaat ie doen op een gegeven moment bij een volgende kwestie.

Timmermans biedt daarmee NSC en VVD de mogelijkheid om PVV-bewindslieden een flinke tik op de vingers te geven, of om ze zelfs te laten vallen. Dus ik hoop dat ie dat blijft doen als ze zich racistisch blijven uitlaten.

remlof Alleen hadden Faber en Klever niet nú concreet iets fout gedaan. Ik snap de tactiek wel als de spanning in de coalitie hoog oploopt, maar dat was nu helemaal niet zo. En als het straks wel echt om de knikkers draait dan gaat men zeggen "Daar is Timmermans weer met zijn MvW". Dit gebeurde met Wilders exact zo - 74 moties van wantrouwen ingediend, geen enkele aangenomen.

Moties van wantrouwen worden nooit aangenomen. Er is er nog nooit een aangenomen.

sigme Klopt uiteraard, maar er zijn er wel veel die effect sorteren (omdat de bewindspersoon aftreedt). Tenzij ik er eentje over het hoofd zie heeft er nog nooit een MvW van Wilders enig gevolg gekregen.

tsjok

Het effect van Verdonk die wegkwam met het negeren van die motie van wantrouwen die nota bene door de SGP gesteund werd, heeft een aardverschuiving veroorzaakt in de waarde van MvW. Allang voor Wilders' inflatie.
          Sinds dat Verdonk-moment kan je je gat afvegen met de staatsrechtelijk waarde van een motie van wantrouwen en is het ding veranderd in iets wat mogelijk (mogelijk, Klopkoek hamerde daar niet voor niets op!) enige effect sorteert als zo'n kreng een meerderheid van stemmen zou halen.

tsjok Dit gebeurde met Wilders exact zo - 74 moties van wantrouwen ingediend, geen enkele aangenomen.

Maar die waren niet vaak op specifieke ministers gericht volgens mij. Dat waren vooral MvW’s tegen hele kabinetten of tegen de MP.

Er is gelukkig wel ooit een motie van afkeuring aangenomen tegen het lid Rutte.

remlof DENK heeft toch ook een MvW voorgesteld voor het hele kabinet? PvdD steunt dit.

Friek In de nieuwe politiek ook geen reden meer tot aftreden.

GSbrder Klopt, maar ik had het over de moties van Timmermans.

Oh ja, Aboutaleb, Albayrak en Ollongren omdat ze een dubbel paspoort hadden. Net als die Hongaarse PVV’er die nu in kabinet Clusterfuck zit :')

tsjok Geen van allen trad daarom af.

In de gevallen van Grapperhaus en Verhagen is dat overigens wel te betreuren.

Reya Vergeet Van der Steur ook niet, met z'n joggingpakken.

• Reya replied to this.

Oepsie, verkeerde topic

Reya Gewoon normaal VVD-clientelisme:

Van der Steur is geboren in Haarlem en komt uit een kleermakersgeslacht.