tsjok Ja, ik ben er ook bang voor dat Israël van buitenaf niet wordt teruggefloten, dus ligt de bal toch weer bij Hamas. En die gaan het ook niet doen, dus je conclusie dat de niet-strijdende Palestijnse burger vermorzeld wordt is terecht.
Vandaar ook mijn opmerking dat de Gazastrook eigenlijk niet levensvatbaar is. Als je puur afhankelijk bent van je grootste vijand voor je primaire behoeftes, dan ga je nooit een stabiele situatie krijgen. De cirkel voedingsbodem voor terroristen-aanslagen-meer blokkades doorbreek je dan nooit.
De door de meeste geciviliseerde landen gewenste tweestatenoplossing is eigenlijk volkomen kansloos. In de afgelopen twintig jaar effectief om zeep geholpen door zowel Israël als de Palestijnen, en eigenlijk ook door de gemeenschap als gevolg van afzijdigheid. Dus óf we keren na een periode van veel bloedvergieten weer terug naar de status quo die er de afgelopen jaren was (en is het wachten op de volgende escalatie) of we koersen toch af op een eenstaatoplossing. Ik zie oprecht niet hoe het, realistisch gezien, anders zou kunnen.