Reya Het is ook nooit een populair standpunt geweest. In het verleden hebben D66 en de SP het al geschrapt uit het verkiezingsprogramma en ook bij de SGP is er discussie geweest over de houdbaarheid van het republikeinse uitgangspunt (al zit er daar een andere overweging achter). Maar de populariteit van de monarchie loopt terug omdat de populariteit van het Koninklijk Huis terugloopt, en misschien ook wel omdat de financiële vergoeding steeds lastiger te verdedigen valt. Dus dat een dergelijk standpunt weer kansrijker wordt, is niet zo raar.
Niet dat de Republiek der Nederlanden op korte termijn realiteit wordt, trouwens. Ik verwacht niet eens een normale meerderheid voor afschaffing, laat staan een gekwalificeerde. Waar ik wel benieuwd naar ben, is hoe de potentiële rood/groene stemmer hiernaar kijkt (de stemming op het congres was immers alleen onder leden). Ik denk dat onder de wat oudere PvdA-stemmer de monarchie toch wat meer populariteit geniet dan onder de jongere GroenLinks-kiezer, om eens iets te noemen.