• Politiek
  • Val Rutte-IV en de komende verkiezingen

Om het groen/rode fusietopic niet te veel te vervuilen met discussie over andere partijen een apart topic over lijsttrekkers, peilingen, verkiezingsbeloftes, wederzijdse uitsluitingen en alles WVTTK.

tsjok of toch soort van door de voordeur vertrekken als MP

Ik zie niet in waarom. Iemand die jarenlang bewust een oude Nokia heeft gebruikt om de Kamer stelselmatig om de tuin te leiden verdient geen eervolle aftocht. Hij heeft eigenhandig de rechtsstaat en democratie ondergraven.

Maar hij zal wel minister van staat worden.

janneke141 Ik neem aan dat Kaag en Hoekstra, mits ze doorgaan, gewoon tekenen bij het kruisje.

Dat zijn nou net de twee waarvan ik verwacht dat ze geen lijsttrekker zullen zijn bij de volgende verkiezingen.

Goed idee om een nieuw topic te maken

Je zou er ook voor kunnen kiezen met de huidige samenstelling van de Tweede Kamer een nieuw kabinet-Rutte V te vormen. Er zal eerst een Kamermeerderheid moeten zijn voor ontbinding; iets dat voor morgen waarschijnlijk op de planning gaat staan. Op die manier kunnen we allemaal nog iets langer genieten van Mark Rutte.

Friek Nee hoor, de Kamers worden ontbonden per KB. Daar hebben ze zelf niks over te zeggen.

Sloggi
      Verrek, je hebt gelijk, inderdaad. Ik verwarde even wat zaken. In art. 64 GW wordt het geregeld.

remlof

Als zo’n motie wordt aangenomen, kan Rutte ook demissionair niet aanblijven.

Volgens mij is dit al niet helemaal waar. Het is gewoonterecht om op te zouten bij een aangenomen MvW, maar als Rutte er zijn achterwerk mee afveegt is daar volgens mij weinig tegen te doen.

En hoe zeer ik het antiRuttesentiment ook snap, ik heb niet het idee dat deze motie het landsbelang dient.

Aan de andere kant, als een kamermeerderheid, dus inclusief wat stemmen van D66, CDA en/of CU, zo’n motie van wantrouwen zou steunen zou dat wel een heel sterk signaal zijn aan de VVD om niet met Rutte als lijsttrekker verder te gaan.

remlof Graag dit bij alle politieke partijen invoeren. De concurrerende partijen laten kiezen wie wel en niet lijsttrekker mag worden. Zit totaal geen belangenconflict in.

janneke141 Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat het de VVD zou kunnen doen inzien dat Rutte een obstakel is geworden voor coalitievorming.

Maar goed, we kennen VVDers, die denken alleen aan zichzelf en aan niets anders, dus die zullen daar wel volkomen schijt aan hebben tenzij Klaas Dijkhof zich morgen meldt.

janneke141 Het kan bij zo’n naar binnengerichte asociale kutclub als de VVD is geworden helemaal geen kwaad om dat nog eens extra te benadrukken.

janneke141 Het zou niet de eerste keer zijn dat een demissionair minister aftreedt, in 2021 gebeurde dat nog. En ja, met gewoonterecht kun je theoretisch je reet afvegen inderdaad. Wil niet zeggen dat dat verstandig of staatsrechtelijk juist is. Voor zover er nog normen over zijn die Rutte niet uitgehold heeft mag ik aannemen dat hij zich er aan zal houden.

janneke141 Daar gaat het toch ook niet om? Alleen dat partijen hem niet meer willen als (demissionair) premier. De VVD mag daar uit de conclusie trekken die ze wil.

Zal de PVV deze motie van wantrouwen van PvdAGL gaan steunen morgen? 🤔

remlof Goed gezelschap. Baudet en SP er nog bij. De motie van wantrouwen veelgebruikers.