Oh, en dit vond ik ook nog wel vermeldenswaardig. Ik kwam deze advertentie tegen en moest denken aan een opmerking die hier eens schertsend werd gemaakt met het idee van het "NFT'en" van de dagen in de week of getallen.
Een NFT voor een bepaalde kleur. In dezelfde categorie als wat eerder nog schertsend werd aangehaald. Maar een volgende advertentie van dezelfde dienst deed mijn wenkbrauwen fronzen:
Royalties? Op een kleur?! Het intellectueel eigendomsrecht geniet een warm plekje in mijn hart, dus dit triggerde mij. Royalties insinueren immers auteursrecht, en een auteursrecht op kleur is niet mogelijk (sorry Yves Klein). Dus ik op zoek: kijken wat hiermee bedoeld wordt. Naar de website van de betreffende onderneming. En wat lezen we daar over het "royalty"-systeem:
We are building an OpenSea competitor in whichtransaction fees are shared with Color NFT owners based on the proportional use of their colors in traded NFTs.
1.25% is the transaction fee that our marketplace will charge to the buyer and the seller for completed trades.
Oftewel: ze bouwen een alternatieve marktplaats, en wanneer een NFT (van een afbeelding? Dient de gehele afbeelding dan op de blockchain opgeslagen te zijn, of werkt dat ook met 'een link naar de locatie van de afbeelding'-NFT's?) dan via hun eigen marktplaats wordt verkocht (dus niet via een van de vele andere marktplaatsen! De markt van marktplaatsen is immers vrij!), en daar de opgetelde transactiekosten voor worden betaald, dan worden die transactiekosten (deels) toegekend aan de eigenaren van een NFT met een bepaalde kleur, naar rato van hoeveel pixels van die afbeelding dan uit die kleur bestaan.
Het hele concept staat of valt dus bij het gebruik van hun eigen nog op te richten marktplaats. Waarbij men er vanuit gaat dat gebruikers de extra transactiekosten voor lief nemen. Er zijn nu al honderden, zo niet duizenden, NFT-marktplaatsen te vinden.
Voeg tegelijkertijd dan ook maar die "dagen-van-de-week"-NFT's toe, zodat mensen een gedeelte van die transactiekosten krijgen als op "hun dag" een NFT van eigenaar wisselt.