Linus Ik sta zelf ook vrij neutraal in dat leenstelsel, al blijkt het uiteindelijk toch wel een barrière te zijn voor de minder vermogenden om hun studie langer te laten duren dan strikt genomen noodzakelijk, waardoor ze er toch wat minder goed ontwikkeld vandaan komen dan degenen die die keuze anders maken.
Waar het me om gaat is dat alle partijen minus één uit publicitaire overwegingen al anderhalf jaar lopen te roepen dat dat ellendige leenstelsel toch vooral moet verdwijnen, maar dat als puntje bij paaltje komt het risico behoorlijk groot is dat de formerende partijen hun handtekening gaan zetten onder het instandhouden omdat niemand het belangrijk genoeg vindt. Net zoals met het minimumloon dus. Woord en daad staan weer eens ver uit elkaar, en dat zal het vertrouwen in de politiek van de gemiddelde Nederlander die het wat minder heeft getroffen, niet bepaald doen stijgen.
Overigens meldt de Gelderlander nu weer dat het leenstelsel wél verdwijnt. Ik ben benieuwd, even afwachten dus.
Overigens, los van de hele partijpolitieke overweging: ik ben er ook niet van overtuigd dat een hoger minimumloon veel op gaat lossen.