Reya Koerhuis wordt hier belachelijk gemaakt maar zijn politieke radar is wel wat scherper dan die van de gemiddelde caféganger.
Koerhuis wordt belachelijk gemaakt omdat het een populistische debiel is. Volgens mij snappen de cafégangers ook wel dat de massa zich weinig interesseert in het klimaat en gewoon voor zo min mogelijk naar een zo kek mogelijke plek wil, of gewoon even lekker snel naar Zurich/Milaan/Parijs wil voor een drankje met de dinnetjes of een diner met schoonfamilie of whatever. Dat is ook waarom het juist vanuit overheden moet komen om dit aan te pakken. Maar de vliegbranche is heilig; kunnen rekenen op oneindige steun, hebben oppermachtige lobby's, worden steevast uitgesloten van klimaatakkoorden en er worden zelden bindende regels opgelegd. Als we met grofweg het huidige beleid doorgaan dan is Nederland zo rond 2060 vrijwel klimaatneutraal en stoot de vliegtuigbranche op zichzelf alsnog meer broeikasgassen uit dan we ons kunnen permitteren om de meest catastrofale gevolgen van klimaatverandering af te wenden. De enige manier om dat te voorkomen is minder te vliegen.
Gaan we dat echt voorkomen? Ik denk het niet. Wat dat betreft is een "na mij de zonvloed"-houding degene waar je in elk geval het minste wakker van hoeft te liggen.
Reya r uitstootvriendelijke vormen van vliegen.
Die bestaan niet, dat is echt een utopie. Er is geen scenario waar ons reisgedrag hetzelfde blijft maar de uitstoot magisch verdwijnt. Zeker niet in de komende ~ 50 jaar.