tsjok Vind je dat te laag?
Ja, ik denk het wel. Natuurlijk speelt mee dat ik enigszins bekend ben met die locatie, en mensen heb gesproken die rechtstreeks bij die hulpverlening betrokken zijn geweest. Dus ik heb me een beeld met hoe onverantwoord het is om daar 190 km/u te rijden, en hoe heftig de situatie ter plekke was.
De weg daar is smal (ietsjes breder dan wat je in woonerven ziet), met flauwe bochten, waar direct naast de weg een zachte berm is met bomen en sloten. Dit is ongeveer het punt waar men van de weg schoot: bij de overgang naar een 30 km/u zone. Dat het (gelukkig) een eenzijdig ongeval was, en er (gelukkig) geen doden zijn gevallen, lijkt me echt een klein wondertje.
Als je daar met dit soort snelheden gaat rijden, zeker met passagiers, is de kans op ernstige slachtoffers levensgroot. Wanneer er een andere weggebruiker verschijnt ben je al zo 60 meter verder voor je überhaupt kan beginnen met afremmen. Wat mijn rechtsgevoel betreft valt dit qua verwerpelijkheid in dezelfde categorie als wanneer ze met explosieven, vuur of wapentuig aan het prutsen waren geweest en daardoor slachtoffers te betreuren waren. Maar omdat het nu "gewoon" een auto was...
tsjok Edit: hij kreeg trouwens ook een jaar voorwaardelijke rijontzegging.
Is geëist.
En als de verdachte dan ook nog als verklaring heeft dat het in een min of meer emotionele opwelling was gebeurd, was een veel langere rijontzegging wat mij betreft het minste. Dan ben je, ondanks al 20 jaar oud te zijn, duidelijk nog niet volwassen genoeg om met de verantwoordelijkheid om te gaan om een zwaar voertuig met hoge snelheid over de openbare wegen te sturen.