Snap sowieso niet waarom je als rechter op persoonlijke titel op sociale media actief zou willen zijn. Lijkt me alleen maar tegen je te kunnen werken. Beetje generiek geneuzel over het belang van de rechtspraak e.d. de ether inslingeren: oké. Maar meer dan dat zou ik niet doen.
Mocht ik ooit rechter worden, dan hou ik uiteraard wel mijn Polcafé-accountje. Kunnen jullie me mooi chanteren met allerlei politiek gevoelige grapjes die ik ooit heb gemaakt.
sigme
Toen was het denk ik nog niet mogelijk voor de strafrechter om een schadevergoedingsmaatregel op te leggen. Die mogelijkheid is in 1995 ingevoerd. Voor 1995 had je als slachtoffer van een strafbaar feit dus éérst de strafrechtelijke route, om vervolgens nog eens een civiele zaak te moeten starten om je schade vergoed te krijgen.
Om dat proces wat eenvoudiger te maken heeft de wetgever voorzien in de mogelijkheid om relatief eenvoudige schadeclaims door de strafrechter af te laten handelen. Krijg je alles in één keer door. Minder belasting voor zowel slachtoffer, verdachte, als rechtspraak.
Maar het moet dan dus wel gaan om relatief eenvoudige claims. Heeft Pietje je mishandeld, heeft dat een oud trauma opgeroepen, heb je daardoor een week je paard niet kunnen trainen, is hij daardoor te zwaar geworden en daardoor tweede geworden op het kampioenschap in plaats van eerste, en is de jerrycan hengstenzaad in je vriezer daardoor mogelijk minder waard geworden? Dan moet je daarvoor maar bij de civiele rechter aankloppen om dat te laten beoordelen. Heeft Pietje een steen door je raam gegooid en wil je dat raam laten vergoeden? Dan kan dat bij de strafrechter.
Wanneer in een strafzaak niet ook meteen een schadeclaim wordt behandeld die verband houdt met het strafbare feit, wijst dat er dus op dat het verband tussen strafbaar feit en (geclaimde) schade niet zo voor de hand liggend is of de omvang van de schade lastig vast te stellen is. En in zo'n geval zul je dus ook niet snel naar de civiele rechter gaan.
Oftewel: wanneer het een eenvoudige claim is, dien je hem bij de strafrechter in. En als het geen eenvoudige claim is, is het vaak ook niet zo aantrekkelijk om later nog (op eigen kosten) een civiele procedure te starten om die schade te verhalen. Daarom lijkt het me logisch dat het (tegenwoordig) vrij ongebruikelijk is om na een strafrechtelijke procedure nog een civiele zaak aanhangig te maken.