Reya Klopt hoor. Het is een lastig probleem.

Of deze zware straffen heel functioneel zijn weet ik ook niet, maar de capaciteitsafweging is hier denk ik wel vrij logisch. Als je dan toch opsporingscapaciteit aan drugsconsumptie wil inzetten, dan kun je het beste de grote jongens aanpakken.

Wat wellicht wel een indirecte bonuswinst is, is dat er wat andere heftige criminaliteit direct aan de grote handelaren en producenten hangt. Denk aan liquidaties en dergelijke, dat is niet Junk Japie of Simon de straatdealer die dat doet.

Neemt niet weg de de behoefte niet gaat verdwijnen, de markt zal er blijven. Ik ben nog steeds een voorstander van in elk geval (echte) legalisatie van een aantal soorten drugs, in elk geval cannabis en wellicht ook XTC, vanwege de vrij geringe kans op verslaving. Scheelt al wat in de criminaliteit, en wellicht remt het ook de vraag naar spullen met veel ernstiger gevolgen. Want ook al zal de vraag naar heroïne niet verdwijnen, je wil toch wel dat zo min mogelijk mensen dat gebruiken, lijkt me.

tsjok

Er is geen ideale oplossing, maar het huidige beleid is te veel op moralistische gronden gestoeld en te weinig gericht op daadwerkelijke risicobeperking, in de eerste plaats voor de gezondheid van mensen en hun omgeving. Drugsgebruik kan nefast zijn voor mensen en degenen die ze dierbaar hebben, maar in sommige gevallen gaat het ook gewoon om een gezondheidsrisico waar mensen eerder zelf voor verantwoordelijk zijn of zelfs om praktisch volledig onschuldig gedrag. Dat wordt te veel onder één noemer geschaard.

janneke141 Wat wellicht wel een indirecte bonuswinst is, is dat er wat andere heftige criminaliteit direct aan de grote handelaren en producenten hangt. Denk aan liquidaties en dergelijke, dat is niet Junk Japie of Simon de straatdealer die dat doet.

Neemt niet weg de de behoefte niet gaat verdwijnen, de markt zal er blijven. Ik ben nog steeds een voorstander van in elk geval (echte) legalisatie van een aantal soorten drugs, in elk geval cannabis en wellicht ook XTC, vanwege de vrij geringe kans op verslaving. Scheelt al wat in de criminaliteit, en wellicht remt het ook de vraag naar spullen met veel ernstiger gevolgen. Want ook al zal de vraag naar heroïne niet verdwijnen, je wil toch wel dat zo min mogelijk mensen dat gebruiken, lijkt me.

Allebei helemaal eens. Het extreme geweld komt van de plekken waar de extreme winst gemaakt wordt, met andere woorden, de grote handelaren.

Ik vraag me tevens af of legalisatie van een paar 'medium drugs' gebruikers af kan houden van schadelijkere en gevaarlijkere middelen als heroïne of crack.

Reya nefast

Ik moest dit googlen... is dit een Vlaamse uitdrukking, of is mijn woordenschat toch kleiner dan ik dacht?

janneke141 Want ook al zal de vraag naar heroïne niet verdwijnen, je wil toch wel dat zo min mogelijk mensen dat gebruiken, lijkt me.

Ja, dat wil je absoluut voorkomen. Maar als mensen eenmaal verslaafd zijn, moeten er veilige manieren zijn om die verslaving te beheersen. In het beste geval is dat een geslaagd afkicktraject, maar gebruik onder toezicht kan ook al veel narigheid voorkomen/

Reya Helemaal eens. Toevoeging van bijvoorbeeld thc-olie of paddo's op lijst 1 ('harddrugs') getuigt echt van irreëel drugsbeleid.

• Reya replied to this.

janneke141

Oh dat klopt, althans volgens Wiktionary:

In onderzoek van het Centrum voor Leesonderzoek uit 2013 werd "nefast" herkend door:
            18 % van de Nederlanders;
            95 % van de Vlamingen.

tsjok Ik vraag me tevens af of legalisatie van een paar 'medium drugs' gebruikers af kan houden van schadelijkere en gevaarlijkere middelen als heroïne of crack.

Vast niet iedereen, maar er is geen manier om iedereen ergens vanaf te houden. Ik denk dat het wel kan werken, maar ik heb daar geen bron of onderzoek voor. Maar de prijs van legale producten zal waarschijnlijk wat lager liggen dan illegaal spul in verband met het risico, dus voor de drugsgebruiker op straat/in de daklozenopvang interessanter. En voor de recreatieve partydruggebruiker is de legale weg in principe ook aantrekkelijker.

Maar misschien is het wensdenken hoor.

tsjok Helemaal eens. Toevoeging van bijvoorbeeld thc-olie of paddo's op lijst 1 ('harddrugs') getuigt echt van irreëel drugsbeleid.

Dat is echt triest en totaal contraproductief. Mensen die praktisch niets verkeerd doen compleet criminaliseren, dan heb ik toch liever dat die politie- en opsporingscapaciteit aan daadwerkelijk verwerpelijk gedrag wordt besteed.

Drietebuul

Arrest van het Hof in deze zaak. Leek me, omdat we het er hier al even kort over hadden, de juiste plek om het te plaatsen.

Casus is kortgezegd: man brengt onder invloed van psychose zijn echtgenote om het leven. Man wordt ontslagen van alle rechtsvervolging, omdat hij psychotisch was ten tijde van de gedragingen. Man blijkt enig erfgenaam van mevrouw te zijn. Familie van mevrouw vindt dat zij de erfenis zouden moeten krijgen, omdat de man - als de persoon die haar om het leven heeft gebracht - geen erfenis van zijn slachtoffer zou mogen ontvangen.

In eerste aanleg oordeelt de rechtbank dat de man wél erfgenaam kan zijn. Hij is immers niet onherroepelijk veroordeeld - want ontslagen van alle rechtsvervolging. En de wet eist een onherroepelijke veroordeling voor het ombrengen van de erflater om de erfgenaam uit te sluiten.

Dat oordeel vonden veel mensen (waaronder de familie van het slachtoffer) onbegrijpelijk. In hoger beroep kiest het hof voor een hele andere aanpak: ze benaderen de zaak vanuit het recht op een familieleven (art. 8 EVRM) en maken daarin een belangenafweging.

3.31.
            Het hof is van oordeel dat een juist evenwicht tussen het belang van [geïntimeerde] en het door artikel 8 lid 1 EVRM beschermde belang van [appellant] (respect voor zijn familieleven) ontbreekt als in deze zaak geen rekening zou worden gehouden met de bijzondere omstandigheden van de relatie van [geïntimeerde] met [de zus] en van [geïntimeerde] met [appellant] en zijn familie. Die bijzondere omstandigheden zijn de gruwelijke wijze waarop [geïntimeerde] [de zus] om het leven heeft gebracht en daarmee het door artikel 2 EVRM beschermde recht op leven van [de zus] heeft geschonden en ook de agressieve, grensoverschrijdende en angstwekkende wijze waarop [geïntimeerde] zich in de jaren daarvoor en daarna jegens [de zus] en jegens [appellant] en zijn familie heeft gedragen (rov. 3.7). [geïntimeerde] heeft [de zus] geïsoleerd van haar familie en vrienden en haar psychisch en fysiek mishandeld. [geïntimeerde] heeft zich op zeer agressieve wijze bemoeid met de afwikkeling van de nalatenschap van de ouders van [de zus] en [appellant] . Hij heeft familie en vrienden van [de zus] bedreigd, de zoon van [appellant] zelfs met de dood. Hij heeft bij hen ingebroken en goederen van hen vernield en is daarvoor strafrechtelijk veroordeeld. Niet is vastgesteld dat [geïntimeerde] ook ten aanzien van al deze gedragingen ontoerekeningsvatbaar was. [geïntimeerde] heeft [appellant] er zelfs van beschuldigd [de zus] gedood te hebben; [appellant] is uren lang vastgehouden en verhoord als verdachte. [geïntimeerde] heeft nooit wroeging getoond over wat hij heeft gedaan en ook nooit zijn spijt daarover betuigd aan [appellant] en zijn familie. [geïntimeerde] heeft kort na zijn veroordeling de transmurale verlofstatus gekregen. [appellant] heeft vanwege al deze gedragingen een grote en gegronde angst voor [geïntimeerde] . Het vermogen van [de zus] bestaat nagenoeg geheel uit hetgeen zij heeft geërfd van haar ouders. [geïntimeerde] had geen enkel vermogen toen hij met [de zus] trouwde; hun huwelijk heeft net twee jaar geduurd. De nalatenschappen van de ouders moeten nog worden afgewikkeld. Als [geïntimeerde] erfgenaam zou zijn, zou [appellant] samen met [geïntimeerde] die afwikkeling moeten regelen.

En komt tot het oordeel dat meneer inderdaad onwaardig is om te erven. Op grond van de belangenafweging van art. 8 EVRM. De hele "onherroepelijke veroordeling" kan nu door het hof worden gepasseerd op basis van een belangenafweging.

Er wordt ook verwezen naar een Roemeense zaak die bij het EHRM is geweest, waarin een man zijn vrouw, schoonmoeder, en uiteindelijk zichzelf om het leven bracht. Meneer is toen dus, omdat hij dood was, ook niet onherroepelijk veroordeeld (het Roemeens recht kende diezelfde eis), maar voor het verloop van de erfenis van de vrouwen is natuurlijk wel relevant of deze dan "via hem" lopen of niet. Daarin werd gesteld dat de lezing omtrent de eis van een onherroepelijk veroordeling te restrictief was, wegens bijzondere omstandigheden. Waaronder: "dat er geen enkele twijfel bestond over de schuld aan de dood van de echtgenoot, de bekentenis van de echtgenoot en de erkenning door de familie van de echtgenoot."

En die schuld vond ik dan wel spannend. Is hier schuld bedoeld als in verwijtbaarheid? Dan lijkt mij de zaak niet zomaar vergelijkbaar met de Nederlandse zaak, omdat handelen onder invloed van een psychose (behoudens culpa in causa) doorgaans moeilijk verwijtbaar kan worden geacht. En het gebrek aan die verwijtbaarheid is wat in eerste instantie heeft geleid tot ontslag van rechtsvervolging.

Kortom: lijkt mij dat er gecasseerd gaat worden. Hebben jullie er meningen over?

Drietebuul Vanwege ontbreken van gronden. Met andere woorden: er is wel een ernstige verdenking, maar geen reden waarom Weski binnen zou moeten blijven tot de rechtszaak.

Waarschijnlijk was er eerder alleen collusiegevaar (verhinderen/belemmeren van onderzoek) en is dat nu niet meer aan de orde. Veel andere gronden zullen er niet zijn geweest - kans op recidive of vlucht is niet zo groot bij een 68-jarige advocate.

Vandaag is de eerste zitting in de tweede strafzaak tegen Quincy Promes rond de verdenking van de invoer van 1300 kilo coke. Ook de zaak van de steekpartij gaat dan verder. We gaan dan horen wat voor bewijs er tegen Promes is en mogelijk ook de nieuwe strafeis, bovenop de 2 jaar die eerder al werd geëist.

19 juni wordt er uitspraak gedaan in de steekpartij-zaak. De drugszaak ziet er niet best uit - er zijn allerlei berichten waarvan bekend is dat ze van Promes zijn waarin hij direct en onomwonden spreekt over de invoer van duizenden kilo's. Het OM wil die zaak in augustus nog een keer pro forma en dan inhoudelijk behandelen (dan zit je dus in oktober/november).

Drietebuul Ruperti is een blaaskaak die zichzelf fantastisch vindt, maar wel een goede advocaat.

Was recent te gast in de - geweldige - podcast Napleiten, deze aflevering is echt de moeite waard.

11 days later