Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?
Wel rood (niet groen) maar de communisten zijn boos op de erkenning van de Holodomor.
- Edited
Nu live persco van GL en PvdA:
De ledenreferenda om te komen tot een gemeenschappelijk programma en een gemeenschappelijke lijst starten morgen dus al.
Uit de mail die net naar de leden van GL is gestuurd:
Van maandag 10 juli (12.00 uur) tot maandag 17 juli (12.00 uur) zal dit referendum plaatsvinden. Je hebt dus een week de tijd om, digitaal, je stem uit te brengen. De PvdA organiseert tegelijk hun ledenreferendum over dezelfde vraag. Op 17 juli maken we de uitslag van beide referenda bekend en weten we of onze partijen samen de verkiezingen ingaan.
Dit referendum gaat dus over een gezamenlijke lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen. Het gaat niet over samenwerking in de gemeenten, de provincies en het Europees Parlement. Het gaat ook niet over een fusie van de partijen. PvdA en GroenLinks blijven twee aparte verenigingen.
Morgen krijg je een kiescode in je mail. Hiermee kun je online je stem uitbrengen voor het referendum. We organiseren het referendum dus snel, misschien wel sneller dan velen van jullie hadden verwacht. Maar de uitdagingen zijn groot en onze mensen – afdelingen, vrijwilligers, politici en bovenal de kiezers – verdienen snel duidelijkheid over hoe we de komende verkiezingen in gaan.
tsjok Ik kreeg dit terug uit de RoodGroen WhatsApp groep:
Nee, je moet minimaal 3 maanden lid zijn om mee te kunnen stemmen.
Maar ik heb zelf de statuten nog niet bekeken.
PolitiekGeaard Op zich is dat wel slim. Anders heb je het risico dat GeenStijl je verkiezing gaat kapen ofzo.
PolitiekGeaard Ik zit al heel lang in twee van die groepen, die zijn normaal vrij rustig, maar sinds vrijdagavond bruisen ze van activiteit
- Edited
Reya Ja, dat kan ik me ook voorstellen. En de VVD zal ook echt gaan rommelen als blijkt dat Rutte een kabinet in de weg staat. Maar ja, wie gaat het dan overnemen? Yesilgoz? Zeker als de VVD wel de grootste wordt en het dus om de premiersvraag gaat zal rutte zich echt niet zomaar gewonnen geven. Het is wellicht makkelijker als BBB of RoodGroen de grootste wordt, dan kan Rutte minister worden of toch soort van door de voordeur vertrekken als MP.
- Edited
Reya Ik neem aan dat Kaag en Hoekstra, mits ze doorgaan, gewoon tekenen bij het kruisje. Waarschijnlijk vergezeld van een hoop grote woorden, maar uiteindelijk willen die natuurlijk niks liever dan verder regeren.
Linus Dat was destijds wel het geluid, maar als je de politiek commentatoren hoort is zij echt geen optie momenteel. Zoals Parool schreef laatst:
Een half jaar geleden peilde Eenvandaag onder VVD-leden dat het mooi was geweest na ruim zeventien jaar partijleider Rutte. Acht op de tien VVD’ers zouden iemand als Dijkhoff of oud-minister Edith Schippers acceptabel vinden als nieuwe leider. En als het echt niet anders kon, zo vond de helft, nóg een keer Rutte.
Aanvankelijk werd Schippers afgelopen winter via de senaat gelanceerd als mogelijk eerste vrouwelijke minister-president. Die VVD-droom is uit elkaar gespat.
Op de linkse partijburelen kunnen ze er nog van nagenieten. In het campagnedebat bij de Provinciale Statenverkiezingen maakten PvdA-fractievoorzitter Attje Kuiken en GroenLinks-kompaan Jesse Klaver zichtbaar dat Schippers het niet heeft. Sindsdien weten ze ook in de VVD-fractie dat Schippers niet hun nieuwe lijsttrekker wordt.
Ik weet niet of die analyse helemaal eerlijk is voor Schippers, maar ik denk wel dat ie klopt. Ze is echt een hele zwakke debater, niet echt een charismatisch leider en al ook al heel lang weg van het politieke handwerk. Totaal onvergelijkbaar met Rutte toen hij het overnam, bijvoorbeeld.
Maar meer ontopic: wat is nu precies de bedoeling, dat er één lijst op het stembiljet komt met dus ook één lijsttrekker? Of twee aparte lijsten met ieder hun eigen politiek leider die daarna in één fractie in de TK gaan zitten en als eenheid opereren in een eventuele formatie?
janneke141 Het doel is één lijst en een gezamenlijk verkiezingsprogramma. Dat betekent dus noodzakelijkerwijs ook één lijsttrekker. Dat is dus nog een stapje verder dan de Senaat, waar ze één fractie hebben gevormd met twee lijsten.