Aangezien de spanningen weer flink aan het oplopen zijn, lijkt me een apart topic hierover wel gerechtvaardigd. Het meest recente nieuws:

Israël heeft het aanbod van Egypte om te bemiddelen in de opgelaaide strijd met Hamas afgeslagen. Dat schrijft persbureau DPA op basis van Egyptische bronnen. Israël zou alle voorstellen van een Egyptische delegatie hebben verworpen.

De delegatie zat woensdag om tafel met een afvaardiging van Hamas, de groepering die sinds 2007 aan de macht is in Gaza. Donderdag reisden de diplomaten volgens het persbureau af naar Tel Aviv. Eerder zei de Israëlische premier Netanyahu al dat hij niet van plan was spoedig te stoppen met het bestoken van Hamas-doelen.

Vanochtend namen Israëlische tanks het noorden van Gaza onder vuur, meldde het leger van Israël op Twitter. De tanks stonden opgesteld nabij de grens met de Gazastrook en werden samen met vliegtuigen ingezet om een tunnelnetwerk van Hamas te vernietigen.

De aanvallen duurden volgens het leger zo'n veertig minuten. Palestijnse gezinnen die wonen in de bestookte gebieden zijn op de vlucht geslagen, schrijft persbureau AP. Met kussens, dekens en broden arriveerden ze vandaag bij VN-scholen in Gaza, om daar te verblijven.

Slachtoffers
Afgelopen nacht voerden het Israëlische leger en militante Palestijnen voor de vierde nacht op rij over en weer aanvallen uit. Het ministerie van Volksgezondheid in Gaza zegt dat er de afgelopen dagen zeker 119 Palestijnen zijn omgekomen, onder wie 31 kinderen en 19 vrouwen.

Persbureau AP schrijft dat in het noorden van de Gazastrook een gezin van zes omkwam door een luchtaanval, met als slachtoffers de vader, zwangere moeder en vier kinderen die jonger waren dan 7 jaar. "Het was een bloedbad", zegt een familielid tegen AP.

Bij de Palestijnse raketaanvallen op Israël viel zeker één zwaargewonde. Vijf raketten kwamen neer op de stad Asjkelon, niet ver van de Gazastrook. Een daarvan raakte een wooncomplex. In totaal zijn er in Israël nu zeven doden gevallen.

Verwarring
Afgelopen nacht was er verwarring over de start van een mogelijk grondoffensief door Israël. Uit een tweetje van het Israëlische leger trokken internationale persbureaus de conclusie dat het grondoffensief was begonnen. AFP meldde dat ook bevestigd te hebben gekregen van een legerwoordvoerder. Later sprak het leger van een "intern communicatieprobleem" en bleek dus dat Israëlische tanks Gaza vanaf de grens onder vuur hadden genomen.

https://nos.nl/artikel/2380678-israel-slaat-egyptische-bemiddelingspoging-af

De grote vraag: wat nu?

Hamaz lijkt nu ook veel beter bewapend te zijn dan eerder, ze hebben veel meer raketten maar vooral ook raketten met een groter bereik. Ze kunnen nu zelfs Haifa bereiken vanuit de Gazastrook, dat is een dikke 200km.

Friek De grote vraag: wat nu?

Even uitrazen, dan een vredesakkoord waarmee de boel eventjes gesust wordt, welke tijd Israël kan gebruiken om de Palestijnen nog verder te onderdrukken en Hamas om zich verder te laten bewapenen door Iran, Turkije, Qatar.

Oh, de grap is nog niet gemaakt? Dan kop ik hem maar in:

Mooi om te zien dat Israel en Palestina na Corona het dagelijkse leven weer hebben opgepakt.

Nu niks. Zo lang Hamas en Netanyahu nog aan de macht zijn verandert er sowieso niets. Voorkomen dat er al te veel andere landen bij betrokken worden, zoals Iran, Turkije en de VS, is denk ik wel ongeveer het hoogst haalbare.

Nethanyahu is een soort Rutte, ook niet weg te krijgen.

• Duke replied to this.

remlof

En een schoolvoorbeeld van dat roepen om nieuwe verkiezingen weinig nut heeft 😛.

Nah, ik zie wel een optie dat de USA wat kantelt.

Joe Biden has been criticized by groups within his own party after he made a statement saying he believed in “Israel’s legitimate right to defend itself”; the statement from the White House failed to address the violence against Palestinians. Alexandria Ocasio-Cortez took direct issue with Biden’s position, saying: “Blanket statements like these with little context or acknowledgment of what precipitated this cycle of violence – namely, the expulsions of Palestinians and attacks on al-Aqsa – dehumanize Palestinians and imply the US will look the other way at human rights violations. It’s wrong.”

On Twitter, the Michigan congresswoman Rashida Tlaib, who is of Palestinian descent, called out the US secretary of state, Antony Blinken, saying: “When will the US condemn racist violence against Palestinians? Is it your policy to support settlers stealing Palestinian homes & burning their lands? ()

Palestinian activists reacting on social media say this public denunciation of Israel is a seismic shift from previous language used by American politicians surrounding conflict in the region.

“It’s really different this time and honestly I think it’s in large part because of social media,” al-Khatahtbeh said.
        https://www.theguardian.com/us-news/2021/may/13/palestinian-americans-react-respond-violence-israel-eid

Dat gaat natuurlijk niet van de ene dag op de andere, maar eenmaal in gang gezet is het moeilijk te stoppen; het inzicht dat de staat Israël zich misdraagt jegens ongewapende burgers, en dat het verzet door/namens die burgers best enige rechtvaardiging heeft.

sigme imply the US will look the other way at human rights violations

Ja nee, die implicatie moeten we niet willen.

Maar even serieus: ik hoop dat Biden ook een wat meer realistischere toon aan gaat slaan. Maar dat is voor hem wel heel erg moeilijk. De enige Amerikaanse politici die niet extreem op de hand van Israel zijn, zijn tevens zeer links en/of met een migratieafkomst. Voor de meer gematigde Democraten - laat staan de Republikeinen - is Israel op wat voor manier dan ook afvallen echt een no-go.

sigme Die arme Palestijnen willen ook alleen maar Israel van de kaart vegen. Wat kan iemand daar nou tegen hebben? Maar goed. Uiteindelijk zijn de joden altijd de klos en zullen we ze wel weer in de steek laten. Dat is de geschiedenis.

sigme De dag dat de VS Israël serieus gaan veroordelen ga ik volgens mij niet meer meemaken.

Dwersdriever Ik mag hopen dat je gezien hebt hoe de Palestijnen behandeld worden in Israel?

Ik snap echt niet dat dit item zó extreem polariseert. Alsof mensen ineens Oost-Indisch blind worden als iets zich in de buurt van Jerusalem afspeelt.

Dwersdriever

Uiteindelijk zijn mensen -met name de niet-betrokkenen- gevoelig voor verhalen die appelleren aan recht en onrecht. Op het bijbelse af. Het is niet ondenkbaar dat de davidszonen goliath geworden zijn, en dat jezus een palestijn was.

Het gaat niet om werkelijkheid, het gaat om geloof. En tijden van postmoderniteit meer dan ooit, ook al duurt het even voordat het verhaal zich aanpast.

janneke141

Daar zou ik eerder een wedje op leggen dan de fietshelmplicht.
                Juist dat soort morele oordelen kunnen verbazend snel draaien, vind ik.

sigme Mijn gevoel voor recht en onrecht zegt me dat de joden recht hebben op een staat waar ze in veiligheid kunnen leven zonder dat ze voortdurend met oorlog, terrorisme, antisemitisme en massavernietiging worden geconfronteerd. De vele honderden raketten die op Israel worden afgevuurd zijn een duidelijke boodschap dat ze weer op zichzelf aangewezen zijn en zichzelf moeten verdedigen. De Palestijnen slagen er aardig in zich als slachtoffers te profileren, maar dat is natuurlijk niet de historische waarheid.

sigme Het heeft ook weinig zin om hierover te discussiëren. Wat mij betreft heeft Europa een historische ereschuld aan het joodse volk. Dat steeds meer mensen daar anders over denken, is spijtig, maar een realiteit.

Dwersdriever Even los van of dat waar is, wat hebben de Palestijnen te maken met onze ereschuld aan het joodse volk?

Dwersdriever

Je kan het op zich wel aardig, dat moet ik je nageven.
                      En ik wil je niet in de weg zitten hoor, je hebt wat mij betreft alle recht en vrijheid om je in een kibboets te gaan inspannen voor de rechtvaardigheid die jij ten diepste nodig acht. Als ik een kleine financiële bijdrage moet leveren geef je maar een gil, ik gireer wel.