Reya Ik kan dat wel plaatsen. Ik ben onlangs verhuisd van een achterstandsbuurt naar een leuke middenklasse buurt. Letterlijk aan de andere kant van het spoor. Tunneltje onderdoor en je bent er.
Het verschil is schrijnend. Aan de ene kant van de tunnel heeft niémand het voor elkaar: hoge werkloosheid, criminaliteit, verpaupering, overlast. Aan de andere kant van de tunnel heeft iedereen het voor elkaar: twee auto's voor de deur, allebei een baan, vrouwtje werkt deeltijd, paar keer per jaar op vakantie.
Het verschil is enorm schrijnend, maar ik ben de enige die het ziet. Ik heb namelijk in de andere wijk gewoond, maar mijn buurtgenoten komen daar nooit. Hun kinderen gaan naar andere scholen, ze komen elkaar niet tegen op het werk en ze gaan naar een andere sportclub. Die groepen hebben gewoon een totaal ander referentiekader. Die denken hoogstens: goh, die tokkiebuurt. Daar hebben ze allemaal geen zin om te werken en zitten ze de hele dag in de voortuin. Logisch dat daar geen geld naartoe gaat.
De vergroting van de tweedeling in de samenleving zorgt paradoxaal genoeg misschien wel juist voor méér electoraal succes voor de VVD.