Sloggi
Een combinatie van zondebokpolitiek, het creëren van een soort constante staat van ophef, en van issue naar issue hoppen.
De klassieke persoonlijkheidsverheerlijking van Trump maakt dat hij in de ogen van zijn kiezers niets fout kan doen.
We worden compleet overladen met zoveel domme ideeën, uitspraken en acties dat we er murw geslagen van raken. Je bent nauwelijks van de verbazing en verontwaardiging bekomen of het volgende incident dient zich alweer aan. Dat maakt dat men al snel geneigd is om te denken "joh, ik zit deze wel even uit", en er nauwelijks gelegenheid is om collectief duidelijk te maken hoe achterlijk een bepaald idee of hoe feitelijk onjuist een bepaalde claim wel niet is.
Want dan dient het volgende ding zich wel weer aan. Eieren te duur. De Haïtianen eten honden. Panama kanaal kopen. Canada als 51e staat. Trudeau steeds "gouverneur" noemen. Elon. Golf van Amerika. Trump Gaza. Komt China nog aan de orde? Zelensky heeft geen pak aan. Groenland. Invoerheffingen. Toch geen invoerheffingen. Belastingvoordeel voor de allerrijksten. Het komt door de fentanyl die uit Canada komt. Zelensky is een dictator. Ik weet niet meer dat ik dat gezegd heb. Project 2025 is niet van mij. Iets met DEI.
Tegen de tijd dat men een journalistiek verantwoord stukje factchecking heeft kunnen doen is men alweer collectief bezig met het volgende ophef-momentje.