janneke141
Ik vind dat wel van een andere orde dan het opleggen van invoerheffingen aan een van je beste geallieerde landen met een of andere kulreden van illegale migratie en drugstoevoer, in een poging het land te bewegen tot annexatie.
Ook geloof ik dat juist in een hoogtechnologische wereld open economische samenwerking onmisbaar is. Zoals het artikel van Krugman al aanstipt zijn moderne productieketen grensoverschrijdend, waarbij de grondstoffen, onderdelen, halffabricaten en eindproducten meerdere keren een grens overgaan. Als je daarbij allerlei barrières op gaat werpen, ben je meer en meer aangewezen op binnenlandse productie en kun je nooit hetzelfde niveau (althans niet voor dezelfde kosten) halen als een productieketen waarbij grondstoffen, onderdelen, halffabricaten en eindproducten wel relatief vrij over de wereld kunnen bewegen.
Zo staat mij van de eerste periode Trump nog bij dat er wat te doen was over Duits staal. "Lekker boeiend, de VS maakt ook staal. Door barrières op te werpen voor Duits staal, stimuleren we de binnenlandse productie. America first!", was de eerste respons van Trumpisten. Totdat ze erachter kwamen dat de Amerikaanse autoindustrie afhankelijk is van Duits staal voor componenten die veel druk ondervinden. Dus dan zouden ofwel de Amerikaanse auto's indirect een stuk duurder worden, of ze zouden auto's van mindere kwaliteit moeten gaan produceren door ander staal te gebruiken dat veel meer aan slijtage onderhevig zou zijn.
Om nog maar te zwijgen van hoe complex de productieketens zijn voor zaken als computers, medische apparatuur en consumentenelektronica.
Ik begrijp dat veel conservatieven wars zijn van "de globalisten" (wat naar ik begrijp haast tot een pejoratieve term voor progressieven is verworden, en voor mensen die nog verder van het padje zijn zo ongeveer gelijk is aan "de elite", "het WEF", "de Kabal" of andere zelfverzonnen boemannetjes). Maar volgens mij is de (economische) realiteit zo dat wanneer je je terugtrekt van het wereldtoneel, je qua technologie ook enkele decennia terug in de tijd moet stappen. Het is gewoon niet reëel om complexe hoogtechnologische producten volledig binnenlands te produceren.
Trumpisten zullen ongetwijfeld hopen dat hij middels de pesterijen voor elkaar krijgt wat hij voor elkaar wil krijgen, en dat alle inferieure slapjanusjes die niet het geluk hebben gehad in The Land of the Free te zijn geboren bibberend door hun knietjes gaan. Maar volgens mij kent de door Trump nodeloos ontketende handelsoorlog enkel verliezers, en vooral in de VS. Ik hoop oprecht dat de rest van de wereld zich verenigt en juist een tegengeluid laat horen. Wat Canada niet meer aan de VS verkoopt kan lekker naar Mexico en vice versa. Laten we afspraken maken om de handel met de EU te vergemakkelijken. Laten zien dat coöperatie het wint van achterlijke pesterijen en verraad en bedreiging van coalitiegenoten.