tsjok Ik sla de zin over legtimeren maar over want dat is ook onzin. Elke EU-burger heeft een paspoort en/of identiteitskaart. In de VS worden regels voor Voter ID ingevoerd met als expliciet doel om arme, vaak zwarte, burgers te weren van stemmen omdat ze geen rijbewijs hebben.
Die EU-brede identificatieplicht bestaat nog helemaal niet zo lang. In Nederland werd dat pas ingevoerd toen ik op de middelbare school zat. Ik neem aan dat de identificatieplicht bij Nederlandse verkiezingen daarvoor ook al bestond? Maar dat was geen noemenswaardig probleem, terwijl er in Nederland ook arme mensen zijn. We hebben dan wel weer een heel gedoe met de stemcomputers gehad, waardoor we nu weer met potlood stemmen. Maar dat initiatief ("Wij vertrouwen de stemcomputers niet") was in Nederland niet aan een bepaalde politieke kleur verbonden en ging alleen over hypothetisch misbruik.
In de VS is het daarentegen allemaal onderdeel van politieke strijd.
Stemcomputers wegdoen, zoals in Nederland? Republikeinen voor, Democraten tegen.
Voter ID, zoals in Nederland? Republikeinen voor, Democraten tegen.
Poststemmen alleen voor speciale doelgroepen, zoals in Nederland? Republikeinen voor, Democraten tegen.
Nou zou ik wel zeggen dat de Republikeinen hier "right for the wrong reasons" zijn, en de Democraten "wrong for the right reasons". Maar in Nederland valt men wel heel makkelijk en onkritisch voor de Democratisch-georiënteerde narratief als het gaat over Amerikaanse dingen, zelfs als we dus in Nederland zelf bij dezelfde kwestie er heel anders over denken en mee omgaan.