mono Drietebuul Als ik Google is de eerste hit een volmondig ja van Grok. Als ik dan wat artikelen pak waarin juristen om hun mening vraag, dan zijn die daar een stuk skeptischer over: Jennifer Hillman, a trade law professor at Georgetown University, said the Supreme Court did not address the president's ability to impose a trade embargo under IEEPA. Trump could do so, but he would have to declare a national emergency over Spain as an "unusual and extraordinary" threat to the United States, she said, adding that such a move would go "well beyond" any previous emergency. "It's hard to see, however, how Spain denying us the use of air bases on its territory for us to launch an unprovoked attack on Iran poses 'an unusual and extraordinary threat' to our national security or foreign policy," added Peter Shane, a New York University adjunct law professor.
remlof Maar ook gezien vanuit de EU kan je helemaal niet één lidstaat economisch boycotten. Want die lidstaat kan nog steeds naar de VS exporteren via een andere lidstaat. Dan gaat Cupra GmbH gewoon Spaanse auto's exporteren als zijnde Duits naar de VS.
Eur remlof Maar ook gezien vanuit de EU kan je helemaal niet één lidstaat economisch boycotten. Nee, maar ze zouden wel de tactiek kunnen hanteren die de EU zelf gebruikte om de VS aan te pakken; de tarieven op regiogebonden producten verhogen. Ik weet niet of er een specifiek Spaans product is dat geëxporteerd wordt naar Amerika?
remlof Eur Het grootste gedeelte van de $18mld uit 2024 bestond uit "Machinery, nuclear reactors, boilers". Bron: https://tradingeconomics.com/spain/exports/united-states Dat lijkt me toch iets anders dan luxe goederen als Harley-Davidsons of Tennessee whiskey. Maar je hebt gelijk ze zouden waarschijnlijk wel kunnen besluiten om geen paella of een specifieke Spaanse olijfolie meer te importeren.
trein remlof gewoon niets meer uit Spanje importeren. Kan je wel overal made in Holland stickertjes op gaan plakken. Maar alleen al dat verhoog natuurlijk de kosten voor Spaanse bedrijven aanzienlijk. Of export verboden voor Spaanse klanten sluit ze af van Microsoft en de problemen zijn gigantisch. Met deze criminelen aan het roer kan je alles verwachten.
remlof trein Als de VS dat doet kan de EU niets anders doen dan de handelsoorlog escaleren. Want sancties tegen Spanje zijn sancties tegen de EU.
Drietebuul trein gewoon niets meer uit Spanje importeren. Maar hoe regel je dat? Je zou bedrijven moeten gaan verbieden om zaken te doen met Spanje. Daar lijkt me (ook in de VS) een wettelijke basis voor nodig. In ieder geval wat meer dan een opmerking van een nukkige fascist.
remlof janneke141 Maar niet in de handelsoorlog met de VS. En Trump wil ecojomische sancties. Maar goed, het zal wel weer alleen gebrabbel van die demente kleuter zijn.
mono Drietebuul Dat doet de VS natuurlijk al waar het landen als Venezuela, Cuba en Noord-Korea aangaat.
Tijger Drietebuul Trump en wettelijke basis? Het enige aan Trump wat een wettelijke basis heeft zijn zijn criminele veroordelingen.
Drietebuul mono En een wetsvoorstel dat Spanje - NAVO-partner, 22e handelspartner van de VS, bondgenoot in Afghanistan en Irak - in datzelfde rijtje plaatst heeft enige kans van slagen?
mono Drietebuul Nou, een wetsvoorstel wat netjes door het congres heen gaat heeft natuurlijk alle kans zo lang het maar niet in strijd is met de grondwet. Om unilateraal wat te doen moet Trump dus een beroep doen op deze wet en hard maken dat Spanje een enorme bedreiging voor de VS is: https://en.wikipedia.org/wiki/International_Emergency_Economic_Powers_Act
Drietebuul https://www.nu.nl/tech/6388445/pokemon-verontwaardigd-witte-huis-gebruikt-spel-om-maga-leus-te-promoten.html The Pokémon Company is verontwaardigd omdat het Witte Huis de bekendheid van het bedrijf opnieuw gebruikt voor een politieke boodschap van president Donald Trump. In een post op sociale media zijn beelden uit de game te zien met Trumps slogan 'Make America Great Again'. Het is niet de eerste keer dat het Witte Huis ongevraagd materiaal van Pokémon inzet voor politieke doeleinden. Eerder werd het nummer en de slogan Gotta catch ém all gebruikt in een video waarin grens- en immigratieagenten mensen oppakten.
mono Niet al te vleiend stuk in de Guardian over pistolen Pietje: https://www.theguardian.com/us-news/2026/mar/08/pete-hegseth-pentagon-trump-iran
mono Ik weet niet hoe leesbaar ie is voor niet-geabonneerden, maar ik vond dit wel weer een heerlijk droog stukje Amerikaanse geschiedenis: https://www.economist.com/interactive/america-at-250
Drietebuul Donald Trump steunt bokser en influencer Jake Paul als hij een politieke carrière wil beginnen. Volgens de Amerikaanse president zou dat binnenkort kunnen gebeuren, zei hij tijdens een bijeenkomst in de staat Kentucky.
tsjok Drietebuul Het AD is met grote stappen snel thuis. Trump had ook nog mooie woorden voor de verloofde van Leerdam. Nadat hij Paul ‘een geweldige bokser’ had genoemd, deed hij een voorspelling. „Ik voorspel dat jij binnenkort de politiek in gaat. En je hebt mijn volledige steun! Dat is wat we willen.” De speech werd met gejuich ontvangen. Met Melania Trump is voor de derde keer een Europese vrouw first lady van de Verenigde Staten. Mocht de voorspelling van Donald Trump uitkomen, dan zou Jutta Leerdam de eerste Nederlandse in het Witte Huis kunnen worden.
Myst tsjok Een Gen-Z haatbaard, die Jake Paul. Misogyn en racistisch stuk vreten. Dus ja, prima kandidaat voor dat ambt in deze tijdlijn.