Ernemmer
Dat defensieargument is sowieso zo lek als een mandje. Hij is bang dat Rusland of China met Groenland aan de haal zullen gaan als hij het niet doet. Daarom moet het van de VS worden. Want dan kunnen de VS Groenland verdedigen tegen een Russische of Chinese aanval. Net zoals ze dat nu kunnen wanneer het onderdeel van het Deense koninkrijk en dus het NAVO-bondgenootschap is.
tsjok
Ik denk dat de rot fundamenteler is. Het gaat niet alleen om wie er president is, maar ook hoe iemand president heeft kunnen worden. De realiteit is simpelweg dat een groot gedeelte van het Amerikaanse electoraat heilig overtuigd is van Amerikaans isolationisme, realpolitik, en kortetermijndenken. Dat gegeven op zich maakt al dat een potentiële invasiemacht weet dat een aanval op een NAVO-lidstaat niet bij voorbaat kansloos is, maar slechts dat het nu misschien niet het juiste moment is.
Tegelijkertijd kan zo'n culturele verandering ook veel sneller gaan dan je denkt. Duitsland ging van een paar decennia van nazi's naar wirtschaftswunder en kartrekker in de Europese eenwording. En ik denk dat ik dat nog het moeilijkste ga vinden: wanneer de huidige collectieve fascistische storm in de westerse wereld is gaan liggen, en je Amerika en haar cultuur weer met nieuwe ogen moet leren bekijken. Denk dat ik dan veel meer begrip heb voor mijn grootouders en hun aanhoudende wantrouwen jegens Duitsers.