tsjok Het is al zo erg gesteld dat we nauwelijks nog opkijken van
Tot mijn eigen teleurstelling moet ik vaststellen dat deze zinsnede van toepassing is op zoveel elementen van de hedendaagse Amerikaanse politiek.
Het is steeds het zoveelste bericht over de aftocht van de democratie in de VS, openlijke corruptie, nepotisme, machtsmisbruik en zelfverrijking. Eerst las ik ze. Toen scande ik de inhoud. Toen las ik enkel de kop en de inleiding. Nu scan ik enkel nog de koppen. Kom ik termen als "Trump", "ICE-Agents", "Bondi", "Vance", "White House", "Epstein", "Johnson", of "GOP" dan neem ik de moeite niet meer.
Je kan het natuurlijk wel lezen. Je erover verbazen, verontwaardigd zijn, en er van alles van vinden. Maar uiteindelijk gebeurt er niets. Nu is het een schandaal, en nieuwswaardig. Maar de nieuwscyclus met Witte Huis-schandalen draait zo snel dat er volgende week weer iets nieuws is. Cryptoscam, beurshandel met voorkennis, invoerheffingen, Epstein-files, ICE-raids, Nationale Garde, vage AI-video's, Canada overnemen, Venezolaanse vissers opblazen, NAVO-rellen, Trump 2028, gratie verlenen, Project 2025...
Ik kan (of wil) er de energie niet meer voor opbrengen. Ik word er onverschillig van, en dat wil ik niet. Want het is een historisch schandaal dat zich voor onze ogen ontvouwt.