trein
Nu moet ik zeggen dat ik de Amerikaanse politiek altijd maar met een half oog heb gevolgd, maar dat het zó snel zó ver zou afglijden had ik echt niet aan zien komen. Met name de grootschalige schaamteloosheid verbaast me daarin. Natuurlijk ook al rondom het volproppen van de Supreme Court met conservatieve lui. Maar dat kan ik nog wegschrijven als iets dat van alle tijden is. Democraten proppen het liefst alles vol met democraten. Republikeinen met republikeinen.
Rondom de hele MAGA beweging zijn er echter zoveel actoren bewust bezig met het sturen richting een fascistische staat, het fabriceren en delen van leugens en het vullen van de eigen zakken ten koste van de armsten, dat het me verbaast dat er niet veel meer tegenwicht wordt geboden (of kan worden geboden) vanuit de gevestigde instituties.
Dat Jan met de Pet (in dit geval vaak letterlijk) zich laat ophitsen door ongeverifieerde geruchten over vluchtelingen die je honden en katten komen opeten, Canadese fentanylbendes, en dat klimaatverandering een Chinees complot is: oké. Maar dat er zoveel mensen zijn, van wie je toch mag verwachten dat ze niet compleet op hun achterhoofd zijn gevallen, er blijkbaar geen enkel probleem mee hebben om dergelijke kolder te verkondigen en/of er daadwerkelijk beleid op te baseren. Dat verbaast me. Het is geen handvol malloten meer. Het is een collectieve psychose waarin iedereen wordt meegezogen de fantasiewereld van Trump in. Waar zijn wensen, voorkeuren en wanen de realiteit opzijzetten.