Amerikaanse politiek #5 - Idiocracy
- Edited
a) Dat wordt hij toch niet
b) Dat is niet waar, een veroordeling in impeachment heeft geen invloed op herverkiezing. De senaat zou dat wel in een aparte stemming óók kunnen doen, dat klopt (ik betwijfel sterk of daar een meerderheid voor is, zeker gezien het feit dat het een aparte stemming is).
Het is overigens ook nog een open rechtsvraag of je de president überhaupt kunt diskwalificeren, dus daar zal een zeer Trumpvriendelijk Supreme Court nog wat van moeten vinden.
tsjok zeer Trumpvriendelijk Supreme Court
Zo Trumpvriendelijk is het toch niet eens gebleken? Dat vind ik nog wel één van de grootste geruststellingen van de afgelopen 4 jaar. Eenmaal benoemd hebben die rechters geen enkel belang meer om te doen wat Trump wil, dat is bewust zo geregeld en dat stukje van de checks and balances lijkt ook echt te werken.
mono Ik denk dat we dat nog maar moeten afwachten op het moment dat er echt cruciale vragen komen te liggen zoals over Trumps onvermijdelijke zelfpardon of de vraag of je een president kunt uitsluiten van herverkiezing.
Tot nu toe hebben ze sinds de aanstelling van Kavanaugh geen al te opzienbarende uitspraken gedaan, behalve die waarin ze het Huis verboden Trumps belastingpapieren op te vragen. Voor de rest is het allemaal redelijk voorspelbaar (wat, dat realiseer ik me, goed nieuws is).
Maar goed, het punt is: deze hele afzettingsprocedure is te laat, en bovendien vind ik op basis van de gegevens die er nu liggen dat dit ook bij lange na niet het ergste is wat Trump de afgelopen vier jaar heeft gedaan. Dus is het een groot toneelspel, en ik denk dat de kans heel klein is dat Republikeinse Senatoren gaan laten vallen. In plaats van een goede start voor Biden zijn ze nu over weken of zelfs maanden nog steeds aandacht aan Trump aan het schenken. En die man leeft op aandacht.
De Democraten zouden verder moeten gaan, niet blijven terugkijken naar de slechtste president ooit. Laat dat aan federale en state attorneys over voor zover er strafrechtelijke feiten bekend zijn.
SureD1 Ik ben niet overtuigd dat de partij zich los wíl worstelen uit de headlock van Trump. Hij is nog steeds mateloos populair en heeft ze nu twee keer binnen tienduizenden stemmen van de overwinning gebracht (één keer uiteindelijk aan de goede kant van de streep, en een keer niet). Ondertussen leidt hij alle aandacht af om conservatief pro-business beleid te kunnen voeren van deregulering, belastingverlaging voor rijken, terugdraaien/afbreken van progressieve overwinningen zoals het Parijsakkoord of de ACA.
Het zijn een stel bloedzuigers op de Amerikaanse maatschappij en iedereen die nu hoop heeft dat ze ineens gaan draaien en Trump in de steek gaan laten houdt zichzelf voor de gek in mijn ogen.
Toch heb ik hoop. In Europa is het nationaalpopulisme al op z'n retour, dus de VS zal wel volgen. En dat weten ze in de GOP ook.
Filmpjes van de poging tot staatgreep die eerst vol trots op Parler werder gedeeld staan nu allemaal in chronologische volgorde:
https://projects.propublica.org/parler-capitol-videos/
Hoe laat kunnen we de rellen vandaag ongeveer verwachten?
Drietebuul Over 1,5 uur vertrekt Trump uit het witte huis, inauguratie begint om 17:00 uur.
- Edited
"Vicepresident Pence komt niet naar afscheidsceremonie Trump" meldt het liveblog van de NRC. Hij komt vooralsnog wel naar de inauguratie van Biden.