Hier verder. Nog even veel dagen als de vlag strepen heeft, en dan keert de rust weder. Hopelijk.
Amerikaanse politiek #5 - Idiocracy
Toepasselijke titel.
Dat dacht ik ook.
Bezwaar PA verworpen. Alle 199 dems en 59 reps stemmen tegen, 133 reps voor. Vind ik toch nog best veel eigenlijk.
janneke141
Ja het is nu echt nog niet over, nog genoeg idioten op invloedrijke posities en Trump heeft iets in het volk aangewakkerd dat niet ineens weg is als hij geen president meer is. Sowieso de vraag welke rol hij gaat spelen als hij straks geen president meer is en welke kant de GOP opgaat.
Loveless Nee, de intens diepe polarisering die vier jaar Trump heeft opgeleverd (of nou ja, verder versterkt wat er al was) is op 20 januari niet weg. Maar Trump komt ook binnen zijn partij steeds meer alleen te staan, wat hem in elk geval de mogelijkheid voor een deel ontneemt om het vuur nog verder op te stoken. Hopelijk staan er ook nog een paar mediagenieke Republikeinen op die de-escalerend werken. Ik denk niet dat de GOP er veel mee opschiet om erg lang te blijven hangen in 'maar toch hebben we gewonnen', en er zijn genoeg mensen binnen de partij die wel tot nadenken in staat zijn.
Tot slot stel ik voor dat, de eerst volgende keer dat Trump op Mar a Lago is, ze van buitenaf het hek op slot draaien en de internetverbinding afsluiten.
Best zot inderdaad...
Nu demonstraties bij de Trumptowers in New York en Chicago.
janneke141 Als je ziet hoeveel Republikeinen nog meegaan in het aantekenen van protest tegen de verkiezingsuitslag, dan vraag ik me serieus af hoe alleen hij is komen te staan.
mono Ik denk dat dat er toch wel mee te maken heeft dat Trump nog steeds namens de Republikeinen president is, en ze niet naar hun achterban het signaal willen afgeven dat ze hun pootjes laten hangen naar de 'tegenstander'. Dat kan draaien na de 20e, omdat de machtsverhoudingen dan toch echt anders liggen. Maar dat is interpretatie van mijn kant.
Ik kan me namelijk gewoon maar moeilijk voorstellen dat die 133 afgevaardigden allemaal serieus denken dat Trumpisme een toekomst heeft. Of dat het eindeloos blijven herhalen van ongegronde beslissingen echt de beste weg is om hun visie op het land in praktijk te brengen.
janneke141 Ik denk eerder dat het te maken heeft met de enorme populariteit van Trump onder de Republikeinse achterban. Die hele Trump kan ze gestolen worden, het gaat om hun eigen politieke hachje.
Joe Biden is officieel de nieuwe president van de Verenigde Staten. Het Congres heeft de verkiezingszege van de Democraat officieel bekrachtigd. Alle bezwaren die door Republikeinse politici werden ingediend zijn verworpen.
Alhoewel zo'n figuur als Gaetz volgensmij ook gewoon daadwerkelijk niet spoort.
Toch jammer dat op zo'n moment een livestream uit het Witte Huis ontbreekt. Moet toch wel een beetje een sfeertje uit Der Untergang zijn, momenteel.
“The chair declares the joint session resolved,” Pence says.
He drops a gavel and mingling commences.
We don’t know what Trump makes of this because he’s suspended on Twitter.
Wheheh.
14 hele arrestaties. Poepoe. Het is maar goed dat ze de vredige demonstraties van de zomer hardhandig hebben neergeslagen.
Inmiddels wel 52 geloof ik.
Maar da's natuurlijk echt gewoon... ja, he?
Veel van die figuren staan nog wel op beeld, dus best kans dat er nog een hele zooi later worden opgepakt.