Ik vrees dat ik een beetje een ongeïnspireerde tv-kijker ben. Ik kijk vooral sport, nieuws, quizzen en ander vermaak zoals Even Tot Hier, Lubach, WIDM en Tussen Kunst & Kitsch. Ik vind het heerlijk, maar niet echt iets om aan te raden. :')
Maar goed, ik heb wel deze week de eerste aflevering gekeken van Klassen. De nieuwe documentaire van de makers van Schuldig. Er is hier in een ander topic al over gesproken.
Documentaireserie over de strijd voor gelijke kansen in het onderwijs. Sarah Sylbing en Ester Gould volgen achtstegroepers vlak voor het eindadvies voor de middelbare school. Sommige kinderen worstelen met hun thuissituatie, anderen gaan gebukt onder prestatiedrang. Gelukkig zijn er de zeer betrokken leraren, de mentor, de bestuurder en de wethouder. Maar is dat genoeg?
Het grijpt je wel naar de keel. Zelf heb ik op dergelijke basisscholen gezeten, maar als kind pak je het niet echt op. Je merkt als 10-jarige wel dat de andere kinderen een ander soort leven hebben dan jij, maar niet de consequenties. Daarbij is de druk nu misschien ook wel groter dan toen ik klein was.
Er is trouwens ook nog Nablijven, een napraatprogramma.