De voorbeelden die in het artikel van Dwersdriever werden aangehaald vond ik niet zo overtuigend. Ik zie dan ook niets in een Partij voor de Regio, of iets in die trant. Ik geloof namelijk niet dat "provinciaal zijn" voldoende uniforme belangen oplevert om een electoraal interessante groep te vormen.
Het voorbeeld van de kunstsubsidies lijkt mij het gevolg van een vicieuze cirkel. Kunsten zijn gebaat bij een "scene", en dat er een zekere concentratie van hoogwaardige podiumkunsten te vinden is, vind ik dan ook weinig verrassend. Het is goed mogelijk dat de toewijzing op oneigenlijke gronden heeft plaatsgevonden, maar een simpele pro-rata benadering van de te verdelen pot en inwoneraantallen lijkt mij een onzuivere benadering van de gegevens. Met diezelfde wijze van redeneren zou je naar landbouwsubsidies kunnen kijken en tot de conclusie komen dat Amsterdammers ernstig tekort worden gedaan.
Eenzelfde verhaal bij de woonplaats van kamerleden. De meeste regeringsgebouwen bevinden zich in de Randstad, dus mensen die daar carrière willen maken zullen logischerwijs vaker in die regio wonen.
Daarbij komt dat het aantal hogeropgeleiden sowieso hoger is in de randstad. Voor hogeropgeleiden is de werkgelegenheid in de provincie pover. En áls je dan werk hebt gevonden, is het vaak zo dat je met eenzelfde functie in de randstad veel meer kan verdienen. Niet gek dat veel hogeropgeleiden naar de randstad trekken, of daar blijven na hun studie. Daar zit werk, dus carrièremogelijkheden. De meeste kamerleden zijn hoogopgeleid, dus zal de vijver kamerleden sowieso meer geconcentreerd zijn rond de randstad.
Daarbij zie ik niets in een districtenstelsel. Gaat geknutsel opleveren, en ik zie geen meerwaarde in "regionale binding" van een vertegenwoordiger nu ik niet geloof dat kiezers uit een bepaalde regio dusdanig uniforme belangen hebben dat dat vertegenwoordiging in de SG rechtvaardigt.
Wat je wel zou kunnen doen is méér afstaan aan de provincies, voor zover dat nog niet het geval is, zodat de infrastructuur van de "bufferzones" rondom de randstad minder afhankelijk van "Den Haag" is.