janneke141

Ik vind het ontzettend leuk voor toernooien zoals het WK en EK Allround. De sfeer is top en in zo'n toernooi is een zuchtje wind zelden doorslaggevend. Maar om nou de Olympische 500m op buitenijs te doen, is mij wel wat te gortig.

Ik vind het wel een gaaf plan 👍

janneke141 Romantisch wel, maar als de wedstrijden in het Olympisch Stadion iets hebben aangetoond is dat dit niet kan. Er werd destijds echt steen en been geklaagd over de slechte kwaliteit van het ijs. En dat terwijl het gemaakt werd door de ijsmeester van Thialf, niet bepaald een amateur. Dus bereid je maar voor op een trage wedstrijd die beslist wordt door pech en toeval.

Zie o.a. https://sportnieuws.nl/schaatsen/bosker-ijskwaliteit-amsterdam-sven-vandaag-slechtste-ijs-gehad/

Dat kan met skiën ook. Ik vind dat deel van de charme van een buitensport. Daarnaast is het je reinste kapitaalvernietiging om opnieuw een overdekte schaatsbaan te bouwen die daarna nauwelijks nog wordt gebruikt. Als ze dan met alle geweld overdekt willen schaatsen, dan wijken ze maar uit naar Inzell.

janneke141 Ik vind het geen charme maar een tekort. Bij skiën is dat vrijwel onmogelijk op te lossen, dus accepteren we het. Bovendien draaien sporten als langlaufen of schansspringen doorgaans niet om honderdsten of duizenden van secondes (en heb je bij schansspringen nog een puntensysteem om te compenseren voor wind - over gebrek aan charme gesproken).

Bij schaatsen is het gewoon funest voor de sportiviteit. Als er tijdens een wedstrijd een regen- of sneeuwbui valt kun je het feest net zo goed afblazen. Voor een toernooi dat maar eens in de vier jaar gehouden wordt is dat nogal zonde.

Overigens is het inderdaad kapitaalvernietiging om een stadion te bouwen dat niet meer gebruikt wordt. Daarom zouden ze de spelen moeten toewijzen aan plekken die er ook voor geschikt zijn. Maar dat is een hele andere discussie.

Duke Als je er langs loopt valt het nauwelijks op. Maar het doet wel wat denken aan het Olympisch Stadion in Amsterdam.

7 days later

Het is wel bizar. Overal wordt gewoon gevoetbald, gehandbald en weet ik veel wat nog meer op niveau. Maar een NK marathonschaatsen op natuurijs is ineens een onaanvaardbaar risico. Niet uit te leggen.

Dwersdriever Dat trekt publiek. Bij wedstrijden in stadions kan je zorgen dat er geen publiek is, in de open natuur kan dat niet. Verstandig besluit.

remlof Onzin, het is de Elfstedentocht niet. Er staat normaal wat publiek bij de finish, verder is het gewoon een televisie-evenement.

Ik dacht in mijn enthousiasme een paar dagen geleden ook nog dat een elfstedentocht mogelijk zou zijn, maar als je er over nadenkt moet je dit soort evenementen gewoon helemaal niet willen organiseren in de piek van een pandemie die nog steeds iet onder controle is.

remlof Ik krijg het stille vermoeden dat jij nog nooit bij zo'n schaatswedstrijd geweest bent. Met uitzondering van de Elfstedentocht met zijn eindeloze optocht van recreatierijders is het simpelweg geen toeschouwerssport. Zeker niet als het op een maandag of dinsdag overdag wordt georganiseerd zoals de bedoeling was.

Dwersdriever Ik heb het stille vermoeden dat jij niet begrijpt dat we al een jaar lang in een pandemie zitten waardoor er weinig voor nodig is om hele mensenmassa's samen te laten klonteren als je iets organiseert dat maar op een evenement lijkt.

remlof Elfstedentocht is een evenement van een heel andere orde. Dat lijkt me geen goed idee. Maar we moeten niet vergeten dat in België gewoon de wielerklassiekers konden worden gereden zonder problemen en dat gaat over veel langere afstanden waarbij mensen veel dichterbij kunnen komen.

remlof Er komen geen mensenmassa's op een NK schaatsen op natuurijs op een maandagmiddag af.

• Duke replied to this.

Dwersdriever
                  Inderdaad, ik zie dit in de categorie veldrijden in België. Gigantisch populair maar voor nu ook wel te organiseren zonder publiek. En de meeste wedstrijden op natuurijs zijn ook niet op de meren e.d. maar op een ondergespoten sintelbaan die perfect is af te sluiten voor publiek.

Dwersdriever Kun jij ergens wat meer vinden dan het gecopypaste nieuwsbericht van het ANP over wáárom het kabinet dit niet wil? Ik snap de algemene corona-argumenten maar gezien het feit dat er ook allerlei andere topsport gehouden wordt snap ik dit niet echt.

Nederlanders zijn een stuk mafklapperiger dan Belgen. Dus dat het in België wel kan lijkt mij geen argument.

• Duke replied to this.