Ik dacht dat we er één hadden, maar niet dus.

Anyway, het gaat nog slechter met Lara van Ruijven.

Toestand shorttrackster Van Ruijven verslechterd: 'Lara vecht voor haar leven'

De medische toestand van shorttrackster Lara van Ruijven is verslechterd. De wereldkampioene op de 500 meter werd afgelopen week ernstig ziek opgenomen in een Frans ziekenhuis in Perpignan.

Daar bleek dat Van Ruijven kampt met een stoornis aan het immuunsysteem. In de loop van het weekend ontstonden daarbij ernstige complicaties, waaronder inwendige bloedingen. Inmiddels is de 27-jarige shorttrackster twee keer geopereerd, maar dit heeft niet tot verbetering van haar situatie geleid. Haar toestand is nog steeds kritiek.

Kunstmatig coma
Van Ruijven verblijft op de intensive care, waar ze in een kunstmatig coma wordt gehouden. Het is de verwachting dat deze situatie voorlopig niet zal verbeteren.

"Lara vecht momenteel voor haar leven", laat Jeroen Otter, bondscoach van de Nederlandse shorttrackers, weten in een persbericht. "Met ongelooflijk veel doorzettingsvermogen heeft ze op het ijs de wereldtitel behaald, maar deze strijd is vele malen zwaarder. We leven allen enorm met haar mee en hopen met heel ons hart dat ze hier goed uitkomt."

Van Ruijven verbleef met de nationale shorttrackselectie voor een trainingskamp in het Franse Font Romeu. De nationale ploeg zal daar voorlopig blijven.

Wat heftig 😕 Hoop dat ze er weer bovenop komt, wat een naar verhaal zeg. In amper een week van een trainingskamp naar vechten voor haar leven op de IC.

Linus Ik zocht ook al naar een schaatstopic. 😉 Maar dit ziet er niet best uit. Dit zal wel een streep betekenen door haar sportcarrière mocht ze überhaupt herstellen.

tsjok Hoewel het natuurlijk een privézaak is ben ik ook wel benieuwd naar de medische achtergrond hiervan. Zo'n snelle achteruitgang door een plotseling optredende auto-immuunziekte, daar had ik nog niet eerder van gehoord.

Ik ben ook altijd wel benieuwd naar de rol van topsport in dit soort situaties. Ik bedoel, dit overkomt Suus van de administratie vast ook wel, maar topsporters plegen toch wel enigszins roofbouw op hun lichaam.

9 days later

Shorttrackster Lara van Ruijven is overleden, zo heeft schaatsbond KNSB bekendgemaakt.

Bij de 27-jarige wereldkampioene werd eind juni een stoornis aan het immuunsysteem geconstateerd. Ze belandde op de intensive care van het ziekenhuis in Perpignan (Frankrijk), nadat ze ernstig ziek was geworden tijdens een trainingskamp van de nationale selectie in de Pyreneeën.

Ondanks enkele operaties was geen verbetering merkbaar. De afgelopen dagen deden zich nieuwe complicaties voor, die artsen aanvankelijk onder controle leken te hebben. Vanochtend kwam echter het slechte nieuws, dat genezing uitgesloten was. Aan het begin van de avond is Lara in het bijzijn van haar naasten overleden.

https://nos.nl/artikel/2340261-shorttrackster-lara-van-ruijven-27-overleden.html

Bah.

De berichten waren al erg slecht de afgelopen dagen. Ik las dat ze een aantal grote hersenbloedingen had gekregen, dan is het denk ik al snel de vraag of enig zinnig herstel nog wel realistisch is. Een uiterst verdrietig einde.

4 months later

Het schaatsseizoen begint weer en het is afwachten hoe het eruit gaat zien. Maar vanmiddag kan je in ieder geval kiezen tussen de Vuelta en het NK afstanden in Thialf.

Vuelta is volgens mij vandaag weer een sprintersrit, maar wedstrijden in een leeg Thialf klinken altijd zo naar op televisie.

Klopt, maar we zullen er aan moeten wennen. De bochten van Thialf kunnen pas weer volstromen als de pandemie over is.

Het is weer typisch NOS Sport zo te zien. Iedere keer als ik van het wielrennen naar het schaatsen schakel zijn ze iemand aan het interviewen, aan het voorbeschouwen of aan het analyseren.

Dwersdriever Dat is wat de sportkijker graag wil zien. Interviews, achtergronden. De wedstrijd zelf is veel minder relevant.

Aldus de NOS althans.

Dwersdriever

Hoort ook wel een beetje bij het schaatsen. Je hebt de dweilmomenten die steeds volgepropt moeten worden met iets. Als ze gewoon live uitzenden, laten ze normaal gesproken (bijna) alles zien.

Verkorte uitzendingen zijn gewoon lange samenvattingen met de ritten van grote namen en interviews met deze schaatsers. Op de website zenden ze dan alles uit.

Over dat uitzenden op de website: Ik snap dat andere omroepen het niet grappig vinden als de NOS elke dag uren sport uit mag zenden op NPO 1 of 3, maar kunnen ze geen extra sportzender lanceren zoals ze die ook hebben voor politiek? Desnoods zonder commentaar?

Heb trouwens niks kunnen zien. Normaal gesproken zijn ze iets later op die eerste vrijdag en dan zijn ze nog bezig rond zes uur. Maar deze keer waren ze al klaar.

Linus de NOS maakt er een sport van om minimaal de eerste twee ritten niet te laten zien omdat ze met een schaatser moeten praten over zijn goudvis en oh ja, dan moeten we ook nog even naar de reclame en daarna mag een analist ook nog even wat vertellen en ja, dan gaan we eindelijk naar het live-beeld en horen we Martin Hersman zeggen: u bent precies op tijd voor de vierde rit